UCHWAŁA Nr XVI/86/2008 RADY MIEJSKIEJ W NOWEM z dnia 13 lutego 2008roku w sprawie: przyjęcia programu przeciwdziałania narkomanii na 2008 rok. Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2005 roku Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.[1]) uchwala się, co następuje: § 1. Ustala się gminny program przeciwdziałania narkomanii na 2008 rok stanowiący załącznik do uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Uzależnień. § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy Nowe. Przewodniczący mgr Marek Słomiński [1] Zmiany do wymienionej uchwały zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 roku, Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz. 826, z 2007 roku, nr 7, poz. 48, Nr 82, poz.5 UZASADNIENIE do uchwały Rady Miejskiej w Nowem Nr XVI/86/2008 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008. Kluczową rolę w polskim systemie rozwiązywania problemów narkomanii odgrywają samorządy gminne, które z mocy ustawy z dnia 29 lipca 2003 roku o przeciwdziałaniu narkomanii są odpowiedzialne za rozwiązywanie problemów narkomanii w społeczeństwie lokalnym. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o przeciwdziałania narkomanii oraz integracja społeczna osób uzależnionych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja zadań jest prowadzona w postaci gminnego programu przeciwdziałania narkomanii , który uchwala Rada Miejska w Nowem. Dokumentami stanowiącymi podstawę przy opracowaniu gminnego programu były: ustawa z dnia 29 lipca 2003 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2003 roku Nr 179, poz. 1485 z późn. zm. ), Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 (Dz. U. z 10 sierpnia 2006 roku, Nr 143, poz. 1033) Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 roku ( Dz. U. z 2003 roku Nr 122, poz. 1143), ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 roku ( Dz. U. z 2005 roku, Nr 180, poz. 1493). Przewodniczący mgr Marek Słomiński Załącznik do Uchwały Nr XVI/86/2008 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 13 lutego 2008 roku GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII 1. Wprowadzenie 1.1. Podstawy prawne rozwiązywania problemów narkomanii. - Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii; - Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 roku; - Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 roku - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie Krajowego - Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010. 1.2.1. Ważnym kierunkiem polityki gminy jest zapobieganie powstaniu nowych problemów narkotykowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów do radzenia sobie z już istniejącymi problemami. 1.2.2. Zmniejszenie występowania problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych wymaga, podobnie jak w założeniach zawartych w programie przeciwdziałania alkoholizmowi, prowadzenia dwóch strategii: zapobiegania i interwencji. 1.2.3. Program realizowany jest w oparciu o następujące zasady: realizm ( znaczenie rozpowszechniania konsumpcji środków psychoaktywnych ma wiele zróżnicowanych przyczyn o podłożu psychologicznym, socjologicznym, ekonomicznym itp.; działania gminy mogą na nie wpływać w różnym stopniu, współdziałanie ( stosowanie zasady wynika z przekonania, że skuteczna realizacja programu opiera się na współpracy różnych podmiotów, systemowość ( stworzenie systemu, a nie działań jednorazowych, rozproszonych), kontekst innych uzależnień ( zakłada upowszechnienie się wzorów i łączenia innych substancji oraz przenoszenie uzależnień), budowanie społecznej akceptacji ( upowszechnienie treści programu, informowanie o osiągnięciach i problemach w jego realizacji). 1.3.1. Wojewódzki Szpital Dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Świeciu, 1.3.2. Poradnia Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień. 1.3.3. Podstawowa Opieka Zdrowotna, 1.3.4. Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, 1.3.5. Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, 1.3.6. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, 1.3.7. Policja, 1.3.8. Sąd Rejonowy, 1.3.9. Szkoły, 1.3.10. Osoby fizyczne zainteresowane w/w działalnością. 2. Diagnoza 2.1. Dane ogólnopolskie, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Najnowsze badania ESPAD ( Europejskie Badania Młodzieży Szkolnej dotyczące Alkoholu i Narkotyków) pokazują, że co piąty polski uczeń trzeciej klasy gimnazjum zna smak najpopularniejszych narkotyków – marihuany i haszyszu. Niewiele mniej ma za sobą kontakt z lekami uspakajającymi i nasennymi. 6% brało amfetaminę. Jeśli chodzi o siedemnastolatków liczby te są dwukrotnie wyższe. Chęć spróbowania jakiegokolwiek środka odurzającego potwierdza co trzeci gimnazjalista i ponad 40% uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Narkotyki stały się jedną z najpopularniejszych form zabawy młodzieży. Dane z naszego województwa pokazują, że co trzeci uczeń (33,4%) chciał spróbować jakiegokolwiek narkotyku. Taki wynik można uznać za wysoki. Wśród uczniów szkół średnich gotowość spróbowania narkotyków deklaruje 42% ankietowanych. Wśród gimnazjalistów odsetek ten wynosi 22%. W powiecie świeckim wśród uczniów szkół średnich 7,0% a gimnazjalistów 5,0% deklaruje gotowość spróbowania narkotyków. Motywy sięgania po narkotyki są zazwyczaj niejasne i trudne do uogólnienia. Zadaniem niektórych autorów publikacji na temat uwarunkowań tej patologii społecznej, powodem podjęcia decyzji o zażyciu narkotyku są przede wszystkim trudności w przystosowaniu się do powszechnie uznawanych norm życia w społeczeństwie. Często czynią to ludzie samotni, nadwrażliwi. Skłonności te często kształtują się w rodzinach o zaburzonych więziach emocjonalnych. Nie bez znaczenia jednak na podjęcie decyzji o zażyciu narkotyków pozostaje, zwykła ciekawość lub namowa kolegów. Nie bez znaczenia jest również aktualna moda w określonych środowiskach. Z upływem czasu narkotyk jednak przestaje być rozrywką, a staje się koniecznością. Osoba, która go przyjmuje, nie jest w stanie dostrzec ani określić momentu tej zmiany. Stwierdza się wówczas, że o zażywaniu narkotyków decydują motywy wtórne, związane z przymusem i głodem narkotycznym. Marihuana obok alkoholu i papierosów staje się trzecim pod względem popularności środkiem psychaktywnym, traktowanym przez młodzież nie jako narkotyk ale „ naturalne zioło”. Nowym bo dotychczas w badaniach nie uchwyconym zjawiskiem jest łączenie marihuany lub tabletek z alkoholem. 2.1.1 W 2007 roku nie stwierdzono przypadku posiadania narkotyków przez uczniów w szkołach na terenie gminy. Nie odnotowano, aby któryś z uczniów był pod wpływem narkotyków. W celu ochrony uczniów przed ryzykownym zachowaniem, pedagodzy starają się kontrolować ich kontakt w czasie pobytu w szkole z osobami z zewnątrz. Prowadzona jest także edukacja z zakresu zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi. Szkoła jednak nie ma wpływu na używanie narkotyków poza placówką oświatową, gdzie uczniowie spotykają się z propozycjami kupna narkotyków. 2.1.2. W 2007 roku Policja zatrzymała 2 osoby za przestępstwa narkotykowe. Diagnoza lokalna problemu uzależnień od narkotyków została dokonana w oparciu o, informacje uzyskane z Posterunku Policji w Nowem, pedagogów szkolnych, pracowników Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowem, własnych źródeł członków komisji. 3. Cele i zadania 3.1.Cel główny programu: Ograniczenie używania narkotyków oraz związanych z tym problemów. Na podstawie programu gminnego cel ten realizowany będzie w następujących obszarach działania. 3.1.1. Profilaktyka problemów związanych z używaniem narkotyków. 3.1.2. Leczenie, rehabilitacja i ograniczenie szkód zdrowotnych. 3.1.3. Badania, monitoring i ewaluacja 3.2. Profilaktyka 3.2.1. Cel ogólny: Obniżenie wzrostu popytu na narkotyki, zwiększenie poziomu wiedzy na temat przyczyn i problemów związanych z narkomanią w gminie. 3.2.2. Cele szczegółowe i zadania: 3.2.2.1. Zwiększenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku. Zadania: 3.2.2.1.1. zakup i upowszechnianie materiałów informacyjnych – edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki narkomanii, 3.2.2.1.2. uaktualnianie i upowszechnianie danych na temat działania placówek profilaktycznych i rekomendowanych programów profilaktycznych w ramach działań pełnomocnika, zachęcanie do udziału w kampaniach edukacyjnych na temat problematyki narkomanii, 3.2.2.1.3. zorganizowanie systemu wymiany informacji pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za działania profilaktyczne, współpraca z przedstawicielami szkół i innych instytucji, lokalnych mediów w zakresie prowadzenia skutecznej polityki informacyjnej w dziedzinie problemów narkotykowych, 3.2.2.1.4. pomoc w realizacji „Dnia przeciwdziałania narkomanii” poprzez np. zakup materiałów profilaktycznych, 3.2.2.1.5. zakup literatury, pomocy dydaktycznych na potrzeby utworzonego działu profilaktyki przy Bibliotece Publicznej w Nowem. 3.2.2.2. Zwiększenie zaangażowania społeczności lokalnych w działania profilaktyczne. Zadania: 3.2.2.2.1. Organizowanie szkoleń dla nauczycieli, pedagogów, policjantów, itd. z zakresu narkomanii, wspieranie lokalnych inicjatyw działań profilaktycznych (na terenie szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych, itp.) kierowanych do dzieci, młodzieży, ich rodziców i wychowawców w szczególności obejmujących diagnozę programu na terenie szkoły i realizację adekwatnego do potrzeb programu profilaktycznego, 3.2.2.2.2. Tworzenie koalicji osób i instytucji zajmujących się profilaktyką, 3.2.2.2.3. Zakup i upowszechnianie materiałów informacyjno – edukacyjnych dla animatorów działań profilaktycznych w społeczności lokalnej, 3.2.2.2.4. Wspieranie pozaszkolnych programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i ich rodziców, 3.2.2.2.5. Wspieranie imprez profilaktycznych, 3.2.2.2.6. Przeszkolenie rad pedagogicznych na poziomie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie metody wczesnej interwencji wobec uczniów sięgających po narkotyki i inne substancje odurzające. 3.2.2.3. Zwiększenie liczby osób pracujących na rzecz profesjonalnej profilaktyki. Zadania: 3.2.2.3.1. Wsparcie merytoryczne i finansowe dla osób zajmujących się profilaktyką, tworzących np. grupy liderów młodzieżowych. 3.2.2.3.1. Organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania profilaktyczne (nauczycieli, pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych). 3.2.2.4. Zintegrowanie działań profilaktycznych (młodzież, rodzice, wychowawcy). Zadania: 3.2.2.4.1. skierowanie działań profilaktycznych równolegle do wszystkich zainteresowanych tzn. bezpośrednio do młodzieży, ale i tych, którzy współtworzą proces wychowania: rodziców, nauczycieli i wychowawców. 3.2.2.5. Zmniejszenie popytu na narkotyki wśród uczniów. Zadania: 3.2.2.5.1. Współpraca z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi i wspieranie ich w działalności profilaktycznej. 3.2.2.5.2. Pomoc w realizacji zadań profilaktycznych poprzez, zakup materiałów profilaktycznych, dofinansowanie realizacji programów profilaktycznych, organizowanie konkursów, dofinansowanie spektakli i programów profilaktycznych. 3.2.2.5.3. Opracowywanie, wydawanie i zlecanie druku broszur, biuletynów, ulotek i innych form służących oddziaływaniom profilaktycznym wśród dzieci i młodzieży. 3.2.2.5.4. Organizacja i finansowanie kampanii profilaktycznych. 3.3. Leczenie, rehabilitacja i ograniczenie szkód zdrowotnych 3.3.1. Cel ogólny: Podniesienie jakości leczenia, rehabilitacji i działań zmierzających do ograniczenia szkód zdrowotnych. 3.3.2. Cele szczegółowe i zadania: 3.3.2.1. Zwiększenie dostępności świadczeń w zakresie leczenia, rehabilitacji i szkód zdrowotnych poprzez rozwój placówek i programów. Zadania: 3.3.2.1.1. Wsparcie finansowe instytucji zajmujących się terapią uzależnień. 3.3.2.1.2. Mobilizowanie osób zatrudnionych w sektorze medycznym (ze szczególnym uwzględnieniem pracowników Poradni Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień) oraz udzielającym pomocy psychologicznej do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje z zakresu terapii uzależnień. 3.3.2.1.3. Upowszechnianie wiedzy na temat leczenia, rehabilitacji i ograniczenia szkód zdrowotnych poprzez zakup materiałów informacyjno – edukacyjnych, publikacji, książek. 3.3.2.2. HIV, AIDS Zadania: 3.3.2.2.1. Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec osób zarażonych – pomoc w upowszechnianiu wiedzy o HIV i AIDS wśród społeczeństwa. 3.3.2.2.2. Pomoc w organizacji Światowego Dnia AIDS – 1 grudnia. 3.3.2.2.3. Organizowanie i dofinansowanie konkursów. 3.4. Badania, monitoring i ewaluacja w ramach realizacji gminnej strategii integracji polityki społecznej. 3.4.1. Cel główny: Zapewnienie informacji dla prowadzenia racjonalnej i akceptowanej społecznie polityki wobec narkomanii na terenie gminy. 3.4.2. Cele szczegółowe i zadania: 3.4.2.1. Stworzenie zintegrowanego systemu informacji o narkotykach w środowisku lokalnym. Zadania: 3.4.2.1.1. Stworzenie sieci wymiany informacji między instytucjami odpowiedzialnymi za politykę wobec narkomanii. 3.4.2.2. Ocena i interpretacja rozmiarów zjawiska, wzory używania, zachowania ryzykowne oraz identyfikacja nowych zjawisk na scenie środków odurzających i związanych z tym nowych zagrożeń. Zadania: 3.4.2.2.1. Udział w lokalnych przedsięwzięciach badawczych. 3.4.2.2.2. Analiza badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów szkół. 3.4.2.2.3. Analiza danych statystycznych uzyskanych od instytucji zajmujących się działalnością interwencyjną, profilaktyczną, terapeutyczną i leczniczą. 4. Postanowienia końcowe. 4.1. Źródła finansowania programu: Finansowanie poszczególnych zadań wynikających z Gminnego Programu Przeciwdziałaniu Narkomanii określa preliminarz wydatków na rok 2008. 4.1.1. DOCHODY: Planowane dochody z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - 10.000 złotych. 4.2. Koszty realizacji: Lp. Treść zadania Koszt realizacji (w zł) 1 Organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania profilaktyczne (nauczycieli, pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, pracowników socjalnych, policjantów, kuratorów sądowych). 2000 2 Zakup i upowszechnianie materiałów informacyjnych – edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki narkomanii 1000 3 Zakup literatury, pomocy dydaktycznych na potrzeby utworzonego działu profilaktyki przy Bibliotece Publicznej w Nowem. 1000 4 Wspieranie pozaszkolnych programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i ich rodziców, 1000 5 Przeszkolenie rad pedagogicznych na poziomie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie metody wczesnej interwencji wobec uczniów sięgających po narkotyki i inne substancje odurzające. 1000 6 Wspieranie imprez profilaktycznych. 2000 7 Wsparcie finansowe instytucji zajmujących się terapią uzależnień. 1000 8 Opracowywanie, wydawanie i zlecanie druku broszur, biuletynów, ulotek i innych form służących oddziaływaniom profilaktycznym wśród dzieci i młodzieży. 1000 RAZEM 10 000 4.3. Sposób kontroli i realizacji programu: Za realizację programu i jego koordynację odpowiada Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień. Przewodniczący Komisji w imieniu Burmistrza składa Radzie Gminy sprawozdanie z wykonywania zadań Gminnego Programu. Przewodniczący mgr Marek Słomiński
1.2. Zasady polityki programu.
1.3. Partnerzy samorządu gminy w realizacji programu.