ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY/CZASOWY
ZAMELDOWANIE: Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.
Obowiązek meldunkowy polega na:
1)
zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
2)
wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
3)
zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.
Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego
Zameldowania dokonuje się w organie gminy, na terenie której znajduje się przedmiotowy lokal / budynek mieszkalny.
1. Wszelkie informacje: https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace
2. Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności;
- rozporządzenie Ministra ds. wewnętrznych i administracji z dnia 13 grudnia 2017 r.
w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
3. Wniosek:
1) zgłoszenie zameldowania na pobyt stały - załącznik nr 1;
2) zgłoszenie zameldowania na pobyt czasowy – załącznik nr 2;
3) zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej – załącznik nr 3;
4 ) zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego – załącznik nr 4;
5) zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego – załącznik nr 5.
4. Dokumenty potrzebne przy składaniu zgłoszenia meldunkowego:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować
(do wglądu) na przykład:
Jeśli nie masz tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, to na zgłoszeniu meldunkowym właściciel mieszkania lub inna osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu, potwierdza własnoręcznym podpisem Twój pobyt w przedmiotowym lokalu.
- dowód osobisty / paszport
5. Opłaty: BRAK -
6. Termin i tryb realizacji odpowiedzi:
- niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia.
Po zameldowaniu na pobyt stały zaświadczenie o zameldowaniu wydaje się z urzędu. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy – na wniosek osoby zgłaszającej.
7. Wymeldowanie:
- meldując się na pobyt stały w nowym miejscu - automatycznie będziesz wymeldowany
z poprzedniego adresu;
- meldując się w nowym miejscu na pobyt czasowy możesz wnioskować o wymeldowanie
z pobytu stałego - poprzez zaznaczenie pkt. 4 formularza zgłoszenia pobytu czasowego
tj. cyt.;„Zaznacz, jeśli chcesz się wymeldować z miejsca pobytu stałego”;
- osobiście w organie właściwym dla Twojego dotychczasowego miejsca pobytu stałego.
10. Wyjazd za granicę:
- zgłasza każda osoba, która:
- chce wyjechać za granicę na dłużej niż 6 miesięcy, ale planuje wrócić do kraju – zostanie wtedy automatycznie wymeldowana z miejsca pobytu czasowego, jeżeli je posiada. Jej adres zameldowania stałego pozostanie bez zmian,
- planuje na stałe wyjechać z Polski – zostanie wtedy automatycznie wymeldowana
z miejsca pobytu stałego i czasowego.
- najpóźniej w dniu, którym wyjeżdżasz.
11. Wymeldowanie osoby zmarłej:
- zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego
i czasowego.
10. Komórka organizacyjna odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Nowem.