ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY/CZASOWY

 

ZAMELDOWANIE: Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.

Obowiązek meldunkowy polega na:

1)

zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;

2)

wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;

3)

zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego

Zameldowania dokonuje się w organie gminy, na terenie której znajduje się przedmiotowy lokal / budynek mieszkalny.

1. Wszelkie informacje: https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace

2. Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności;

- rozporządzenie Ministra ds. wewnętrznych i administracji  z dnia 13 grudnia 2017 r.
w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego

3. Wniosek:

1) zgłoszenie zameldowania na pobyt stały - załącznik nr 1;

2) zgłoszenie zameldowania na pobyt czasowy – załącznik nr 2;

3) zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej – załącznik nr 3;

4 ) zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego – załącznik nr 4;

5) zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego – załącznik nr 5.

 

4. Dokumenty potrzebne przy składaniu zgłoszenia meldunkowego:

- dokument potwierdzający tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować
(do wglądu) na przykład:

Jeśli nie masz tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, to na zgłoszeniu meldunkowym  właściciel mieszkania lub inna osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu, potwierdza własnoręcznym podpisem Twój pobyt w przedmiotowym lokalu.

- dowód osobisty / paszport

5. Opłaty: BRAK -

6. Termin i tryb realizacji odpowiedzi:

- niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia.

Po zameldowaniu na pobyt stały zaświadczenie o zameldowaniu wydaje się z urzędu. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy – na wniosek osoby zgłaszającej.

7. Wymeldowanie:

- meldując się na pobyt stały w nowym miejscu  - automatycznie będziesz wymeldowany
z poprzedniego adresu;

- meldując się w nowym miejscu na pobyt czasowy możesz wnioskować o wymeldowanie
z pobytu stałego - poprzez zaznaczenie pkt. 4 formularza zgłoszenia pobytu czasowego
tj. cyt.;„Zaznacz, jeśli chcesz się wymeldować z miejsca pobytu stałego”;

- osobiście w organie właściwym dla Twojego dotychczasowego miejsca pobytu stałego.

 

10. Wyjazd za granicę:

- zgłasza każda osoba, która:

  • chce wyjechać za granicę na dłużej niż 6 miesięcy, ale planuje wrócić do kraju – zostanie wtedy automatycznie wymeldowana z miejsca pobytu czasowego, jeżeli je posiada. Jej adres zameldowania stałego pozostanie bez zmian,
  • planuje na stałe wyjechać z Polski – zostanie wtedy automatycznie wymeldowana
    z miejsca pobytu stałego i czasowego.

- najpóźniej w dniu, którym wyjeżdżasz.

 

11. Wymeldowanie osoby zmarłej:

- zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego
i czasowego.

 

10. Komórka organizacyjna odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Nowem.