UCHWAŁA  Nr  XLI  /254/2006

RADY  MIEJSKIEJ  W  NOWEM

z dnia 29 Czerwca 2006 r.

 

 

w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości

materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

 

                   Na podstawie art.53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r.Nr 142  poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717 i Nr 162, poz.1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203 i Nr 167, poz.1759, z 2005 r. Nr 172, poz.1441 i Nr 175, poz.1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz.128) i art.184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych  (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz.1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz.319) uchwala się , co następuje :

 

 

I. Opracowanie projektu budżetu

 

§ 1.  Burmistrz Nowego w terminie do 20 września roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie o założeniach do projektu budżetu , wynikające

z polityki społecznej i gospodarczej gminy, zawierające:

1)      założenia polityki gospodarczej, społecznej oraz inwestycyjnej,

2)      główne kierunki wydatków budżetowych i inwestycyjnych,

3)      szacunkowy wskaźnik inflacji dotyczący dochodów i wydatków na poziomie przyjętym do projektu budżetu państwa (jeżeli będą znane) .

 

§ 2.1. Burmistrz Nowego określa w formie zarządzenia wzory materiałów planistycznych niezbędnych do opracowania projektu budżetu.

      2. Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, pracownicy samorządowi, rady sołeckie, stowarzyszenia  i inne jednostki występujące

o dofinansowanie z budżetu gminy składają materiały planistyczne i wnioski

 w nieprzekraczalnym terminie do 20 października poprzedzającego rok budżetowy.

 

§ 3. 1. Wraz z kompletem wniosków jednostki budżetowe i podmioty korzystające

w części z budżetu gminy , przedkładają projekty planów finansowych obejmujących roczne dochody i wydatki jednostek, zestawione w podziałkach klasyfikacji budżetowej.

       2. Jednostki gospodarki pozabudżetowej występujące z wnioskiem o dotację

z budżetu przedkładają projekty planów przychodów i wydatków.

 

§ 4. Skarbnik Gminy w terminie do 25 października opracowuje prognozę wysokości dochodów gminy z poszczególnych źródeł oraz w terminie do dnia 30 października zestawia obligatoryjne wydatki gminy w roku budżetowym , wynikające

z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań gminy i zadań zleconych .

 

§ 5. 1. Na podstawie wniosków budżetowych , złożonych przez podmioty opisane w § 3 uwzględniające prognozę dochodów i zestawienia obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika, Burmistrz Gminy opracowuje projekt budżetu.

       2. Projekt budżetu wraz z  informacją o stanie mienia komunalnego, informacją opisową oraz projektem uchwały budżetowej , Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej

i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada celem zaopiniowania.

       3. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską  Burmistrz może dokonywać zmian w projekcie powiadamiając o zmianach Radę.

 

II. Uchwalanie budżetu

 

§ 6. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie przedłożony przez Burmistrza Gminy projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu Komisjom Rady Miejskiej .

      2. Projekt budżetu gminy podaje się do publicznej wiadomości w trybie przewidzianym dla uchwalenia budżetu.

 

§ 7. 1. Komisje Rady Miejskiej  w terminie  7 dni od otrzymania materiałów ,zwołują  posiedzenie, na którym formułują na piśmie opinie o projekcie budżetu .

       2. Komisje Rady Miejskiej lub radni  , proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązani są wskazać    

źródła jego sfinansowania .

        3. Opinie komisji przedstawione są Przewodniczącemu Rady, który w terminie

7 dni od ich otrzymania formułuje opinię o projekcie budżetu i przedkłada ją wraz

z opiniami komisji Burmistrzowi Gminy.

        4. Burmistrz Gminy po zapoznaniu się z opiniami  Komisji Rady Miejskiej oraz

z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej przedkłada swoje stanowisko na sesji budżetowej.

 

§ 8. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

 

§   9. 1. Projekt budżetu, o którym mowa w § 1 zawiera:

     1) założenia, o których mowa w § 1,

   2) prognozowane dochody gminy według źródeł i działów, rozdziałów i paragrafów

          klasyfikacji budżetowej,

3) wydatki budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji

           wydatków, z wyodrębnieniem:

a)wydatków bieżących, w tym w szczególności:

   - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

   - dotacji,

   - wydatków na obsługę długu gminy,

   - wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym,

      zgodnie z zawarta umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych

      przez gminę,

b)wydatków majątkowych,

c)rezerwy ogólne i celowe

       4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,

       5) przychody i rozchody budżetu gminy,

       6) plan finansowy inwestycji obejmujący rok budżetowy,

       7) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi,

           z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

       8) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków unijnych,

       9) plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego i dochodów własnych

           jednostek budżetowych,

     10) plany przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska

           i Gospodarki Wodnej,

     11) planowane spłaty zobowiązań w roku budżetowym i latach następnych,

     12) limit zobowiązań w roku budżetowym z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek

           oraz emitowanych papierów wartościowych,

     13) upoważnienia Burmistrza Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków w

           w zakresie przeniesień między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem

           przeniesień między działami, zaciągania pożyczek i kredytów      

           krótkoterminowych na pokrycie bieżącego niedoboru budżetowego do określonej

           kwoty, zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest                         

           niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy, spłat zaciąganych            

           zobowiązań, lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych

           bankach,

     14) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych oraz na zadania

           wynikające z „Programu współpracy Gminy Nowe z organizacjami

            pozarządowymi działającymi zgodnie z przepisami o działalności pożytku

            publicznego i o wolontariacie oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu

            terytorialnego”,

      15) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej

            i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami,

      16) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych

            w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

      17) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych 

             i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki

             i rozwiązywania problemów alkoholowych .

2.       Do projektu budżetu Burmistrz Gminy dołącza:

1) informację o wysokości podatków i opłat lokalnych ,

2) omówienia poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobu ich

    Kalkulacji ,

3) wskaźniki charakteryzujące budżet gminy  ,

4) kalkulacje do  planów  przychodów i wydatków funduszy celowych ,

5) omówienie przeznaczenia wydatków zaplanowanych w poszczególnych

    rozdziałach klasyfikacji budżetowej ,

6) omówienie przychodów i rozchodów zaplanowanych w projekcie budżetu wraz

     z  informacją o wysokości nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych, wysokości lokat      

     i kwot udzielonych pożyczek, stanu zadłużenia gminy z tytułu zaciągniętych

     pożyczek i kredytów, wysokości pożyczek i kredytów poręczonych przez gminę

     oraz wysokości zobowiązań finansowych gminy ,

7) omówienie sytuacji finansowej i planów finansowych na rok budżetowy

     jednostek gospodarki pozabudżetowej, ze szczególnym omówieniem celu

     i sposobu wykorzystania dotacji przyznanych z budżetu gminy ,

8) omówienie celu przyznania pozostałych dotacji z budżetu gminy .

 

3.       Wraz z projektem budżetu Burmistrz Gminy przedkłada informację o stanie mienia komunalnego.  Informacja zawiera dane dotyczące stanu majątku gminy, zmiany w zasobach majątkowych jakie zaszły od czasu złożenia poprzedniej informacji oraz zmiany planowane w następnym roku budżetowym .

 

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy .

 

§ 11. Traci moc uchwała Nr V / 40 / 2003  Rady Miejskiej w Nowem z dnia 01.02.2003 roku w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

        .

§ 12. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega obwieszczeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

mgr Marek Słomiński

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

do uchwały Rady Miejskiej w Nowem Nr XL/254    /06  z dnia 29 Czerwca 2006 r.

w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości

materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

 

 

 

W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych zachodzi konieczność dostosowania treści wcześniej podjętej uchwały w przedmiotowej sprawie do obowiązujących przepisów .

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r, Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r, Nr 249, poz. 2104) na organie stanowiącym gminy spoczywa obowiązek podjęcia uchwały dotyczącej procedur prac nad uchwaleniem budżetu oraz rodzaju i szczegółowości  materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu .

    

 

                                         Przewodniczący Rady Miejskiej

                                      mgr Marek Słomiński