UCHWAŁA Nr XLI /254/2006
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 29 Czerwca 2006 r.
w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art.53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r.Nr 142 poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717 i Nr 162, poz.1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203 i Nr 167, poz.1759, z 2005 r. Nr 172, poz.1441 i Nr 175, poz.1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz.128) i art.184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz.1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz.319) uchwala się , co następuje :
I. Opracowanie projektu budżetu
§ 1. Burmistrz Nowego w terminie do 20 września roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie o założeniach do projektu budżetu , wynikające
z polityki społecznej i gospodarczej gminy, zawierające:
1) założenia polityki gospodarczej, społecznej oraz inwestycyjnej,
2) główne kierunki wydatków budżetowych i inwestycyjnych,
3) szacunkowy wskaźnik inflacji dotyczący dochodów i wydatków na poziomie przyjętym do projektu budżetu państwa (jeżeli będą znane) .
§ 2.1. Burmistrz Nowego określa w formie zarządzenia wzory materiałów planistycznych niezbędnych do opracowania projektu budżetu.
2. Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, pracownicy samorządowi, rady sołeckie, stowarzyszenia i inne jednostki występujące
o dofinansowanie z budżetu gminy składają materiały planistyczne i wnioski
w nieprzekraczalnym terminie do 20 października poprzedzającego rok budżetowy.
§ 3. 1. Wraz z kompletem wniosków jednostki budżetowe i podmioty korzystające
w części z budżetu gminy , przedkładają projekty planów finansowych obejmujących roczne dochody i wydatki jednostek, zestawione w podziałkach klasyfikacji budżetowej.
2. Jednostki gospodarki pozabudżetowej występujące z wnioskiem o dotację
z budżetu przedkładają projekty planów przychodów i wydatków.
§ 4. Skarbnik Gminy w terminie do 25 października opracowuje prognozę wysokości dochodów gminy z poszczególnych źródeł oraz w terminie do dnia 30 października zestawia obligatoryjne wydatki gminy w roku budżetowym , wynikające
z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań gminy i zadań zleconych .
§ 5. 1. Na podstawie wniosków budżetowych , złożonych przez podmioty opisane w § 3 uwzględniające prognozę dochodów i zestawienia obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika, Burmistrz Gminy opracowuje projekt budżetu.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego, informacją opisową oraz projektem uchwały budżetowej , Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej
i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada celem zaopiniowania.
3. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską Burmistrz może dokonywać zmian w projekcie powiadamiając o zmianach Radę.
II. Uchwalanie budżetu
§ 6. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie przedłożony przez Burmistrza Gminy projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu Komisjom Rady Miejskiej .
2. Projekt budżetu gminy podaje się do publicznej wiadomości w trybie przewidzianym dla uchwalenia budżetu.
§ 7. 1. Komisje Rady Miejskiej w terminie 7 dni od otrzymania materiałów ,zwołują posiedzenie, na którym formułują na piśmie opinie o projekcie budżetu .
2. Komisje Rady Miejskiej lub radni , proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązani są wskazać
źródła jego sfinansowania .
3. Opinie komisji przedstawione są Przewodniczącemu Rady, który w terminie
7 dni od ich otrzymania formułuje opinię o projekcie budżetu i przedkłada ją wraz
z opiniami komisji Burmistrzowi Gminy.
4. Burmistrz Gminy po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rady Miejskiej oraz
z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej przedkłada swoje stanowisko na sesji budżetowej.
§ 8. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 9. 1. Projekt budżetu, o którym mowa w § 1 zawiera:
1) założenia, o których mowa w § 1,
2) prognozowane dochody gminy według źródeł i działów, rozdziałów i paragrafów
klasyfikacji budżetowej,
3) wydatki budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji
wydatków, z wyodrębnieniem:
a)wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu gminy,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym,
zgodnie z zawarta umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych
przez gminę,
b)wydatków majątkowych,
c)rezerwy ogólne i celowe
4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,
5) przychody i rozchody budżetu gminy,
6) plan finansowy inwestycji obejmujący rok budżetowy,
7) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi,
z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
8) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków unijnych,
9) plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego i dochodów własnych
jednostek budżetowych,
10) plany przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej,
11) planowane spłaty zobowiązań w roku budżetowym i latach następnych,
12) limit zobowiązań w roku budżetowym z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek
oraz emitowanych papierów wartościowych,
13) upoważnienia Burmistrza Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków w
w zakresie przeniesień między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem
przeniesień między działami, zaciągania pożyczek i kredytów
krótkoterminowych na pokrycie bieżącego niedoboru budżetowego do określonej
kwoty, zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest
niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy, spłat zaciąganych
zobowiązań, lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych
bankach,
14) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych oraz na zadania
wynikające z „Programu współpracy Gminy Nowe z organizacjami
pozarządowymi działającymi zgodnie z przepisami o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu
terytorialnego”,
15) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami,
16) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych
w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
17) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych .
2. Do projektu budżetu Burmistrz Gminy dołącza:
1) informację o wysokości podatków i opłat lokalnych ,
2) omówienia poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobu ich
Kalkulacji ,
3) wskaźniki charakteryzujące budżet gminy ,
4) kalkulacje do planów przychodów i wydatków funduszy celowych ,
5) omówienie przeznaczenia wydatków zaplanowanych w poszczególnych
rozdziałach klasyfikacji budżetowej ,
6) omówienie przychodów i rozchodów zaplanowanych w projekcie budżetu wraz
z informacją o wysokości nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych, wysokości lokat
i kwot udzielonych pożyczek, stanu zadłużenia gminy z tytułu zaciągniętych
pożyczek i kredytów, wysokości pożyczek i kredytów poręczonych przez gminę
oraz wysokości zobowiązań finansowych gminy ,
7) omówienie sytuacji finansowej i planów finansowych na rok budżetowy
jednostek gospodarki pozabudżetowej, ze szczególnym omówieniem celu
i sposobu wykorzystania dotacji przyznanych z budżetu gminy ,
8) omówienie celu przyznania pozostałych dotacji z budżetu gminy .
3. Wraz z projektem budżetu Burmistrz Gminy przedkłada informację o stanie mienia komunalnego. Informacja zawiera dane dotyczące stanu majątku gminy, zmiany w zasobach majątkowych jakie zaszły od czasu złożenia poprzedniej informacji oraz zmiany planowane w następnym roku budżetowym .
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy .
§ 11. Traci moc uchwała Nr V / 40 / 2003 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 01.02.2003 roku w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega obwieszczeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Marek Słomiński
Uzasadnienie
do uchwały Rady Miejskiej w Nowem Nr XL/254 /06 z dnia 29 Czerwca 2006 r.
w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych zachodzi konieczność dostosowania treści wcześniej podjętej uchwały w przedmiotowej sprawie do obowiązujących przepisów .
Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r, Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r, Nr 249, poz. 2104) na organie stanowiącym gminy spoczywa obowiązek podjęcia uchwały dotyczącej procedur prac nad uchwaleniem budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu .
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Marek Słomiński
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | B. Rychlewicz |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marek Tomczak |
Data wprowadzenia: | 2006-07-12 10:09:10 |
Opublikował: | Marek Tomczak |
Data publikacji: | 2006-07-12 10:10:41 |
Ostatnia zmiana: | 2006-07-12 10:11:38 |
Ilość wyświetleń: | 3950 |