UCHWAŁA Nr XLI /256 /06
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 29 Czerwca 2006 r
w sprawie: określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie
zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania
oraz sposobu kontroli zleconego zadania.
Na podstawie art.176 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104 i Nr 169, poz.1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz.319 ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Określa się tryb postępowania w sprawach o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia
i sposób kontroli wykonania określonego zadania przez podmioty nie zaliczone
do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku w zakresie zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r o pożytku publicznym i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami).
§ 2. Ogólne kwoty przeznaczone na dotacje na finansowanie celów publicznych Gminy Nowe realizowanych przez podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych określone są na dany rok w uchwale budżetowej gminy.
§ 3. 1. Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające dla osiągnięcia zysku, ubiegające się o dotacje z budżetu gminy składają pisemne wnioski do Burmistrza Gminy w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
Wniosek o przyznanie dotacji na realizację określonego zadania powinien zawierać:
dokładne oznaczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie dotacji
z podaniem numeru KRS lub innego rejestru,
precyzyjnie określenie celu publicznego, na który ma być wykorzystana dotacja, będącego podstawą do oceny, że zadanie nie mieści się w katalogu zadań wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności publicznej i wolontariacie,
wysokość oczekiwanego dofinansowania,
termin i miejsce realizacji zadania publicznego,
uzasadnienie wniosku o przyznanie dotacji,
oświadczenie wnioskodawcy, że jest uprawniony do ubiegania się
o przyznanie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów
publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku.
§ 4. Burmistrz Gminy przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie dotacji na realizację zadania publicznego bierze po uwagę w szczególności:
znaczenie zadania dla realizacji celów publicznych gminy,
kwotę oczekiwanej dotacji,
możliwość rzetelnego wykonania zadania publicznego.
§ 5. Dotacja może być przekazywana w formie:
refundacji poniesionych i udokumentowanych wydatków,
zaliczek wypłacanych w formie transz,
zaliczki jednorazowej w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
§ 6. 1. Podmiot dotowany zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej przeprowadzenie kontroli wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym.
Burmistrz Gminy lub osoby przez niego upoważnione są uprawnione do kontrolowania sposobu wykonania zadania, na które została przyznana dotacja.
Kontrola sposobu wykonania zadania publicznego może polegać w szczególności na :
żądaniu przekazania odpisów dokumentów związanych z wykonaniem zadania,
żądaniu okazania oryginałów dokumentów, żądaniu udzielenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień,
przeprowadzeniu wizytacji lub oględzin w miejscu wykonania zadania publicznego.
§ 7. Podmiot dotowany zobowiązany jest do rozliczenia otrzymanej dotacji poprzez:
przedłożenie sprawozdania opisowego w terminie 30 dni po zakończeniu realizacji zadania wynikającego z zawartej umowy, przedłożeniu rachunków, faktur i umów potwierdzających prawidłowe wykorzystanie przekazanych środków finansowych, przedłożenie protokołów odbioru jeśli takie zostały sporządzone w wyniku wykorzystania dotacji.
§ 8. Dotacje przekazane i nie wykorzystane w roku budżetowym lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi na rachunek budżetu gminy stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych .
§ 9. Burmistrz Gminy w terminie do 31 marca po upływie roku budżetowego ogłasza na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej zbiorczą
informację o udzielonych w roku budżetowym dotacjach, kwotach wykorzystanych dotacji
i kwotach dotacji, co do których powstał obowiązek zwrotu.
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy.
§ 11. Traci moc Uchwała Nr XV / 142 /1999 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli zleconego zadania.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Marek Słomiński
Uzasadnienie
do uchwały Rady Miejskiej w Nowem NrXLI/256 /06 z dnia 29 Czerwca 2006r.
w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie
zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu
kontroli zleconego zadania.
W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych zachodzi konieczność dostosowania treści wcześniej podjętej uchwały w przedmiotowej sprawie do obowiązujących przepisów .
Uchwała określa postanowienia do art.176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli zleconego zadania. Zapisy artykułu 176 ustawy o finansach publicznych mówią, iż zlecenie zadania i udzielenie dotacji celowej dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Natomiast dla wszystkich innych zadań nie wymienionych w art. 4 cytowanej wyżej ustawy należy określić w drodze uchwały Rady Gminy tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonania zleconego zadania.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Marek Słomiński