UCHWAŁA Nr  XLI  /256   /06

RADY  MIEJSKIEJ  W  NOWEM

z dnia 29 Czerwca 2006 r

 

 

       w sprawie: określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie

                          zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania

                          oraz sposobu kontroli zleconego zadania.

 

 

          Na podstawie art.176 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104 i Nr 169, poz.1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz.319 ) uchwala się, co następuje:

 

 

§ 1. Określa się tryb postępowania w sprawach o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia

i sposób kontroli wykonania określonego zadania przez podmioty nie zaliczone

do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku w zakresie zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r o pożytku publicznym i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami).

 

§ 2. Ogólne kwoty przeznaczone na dotacje na finansowanie celów publicznych Gminy Nowe  realizowanych przez podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych określone są na dany rok w uchwale budżetowej gminy.

 

§ 3.  1. Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające dla osiągnięcia zysku, ubiegające się o dotacje z budżetu gminy składają pisemne wnioski do Burmistrza Gminy w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

Wniosek o przyznanie dotacji na realizację określonego zadania powinien zawierać:

dokładne oznaczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie dotacji

      z podaniem numeru KRS lub innego rejestru,

precyzyjnie określenie celu publicznego, na który ma być wykorzystana dotacja, będącego podstawą do oceny, że zadanie nie mieści się w katalogu  zadań wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności publicznej i wolontariacie,

wysokość oczekiwanego dofinansowania,

termin i miejsce realizacji zadania publicznego,

uzasadnienie wniosku o przyznanie dotacji,

oświadczenie wnioskodawcy, że jest uprawniony do ubiegania się

      o przyznanie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów  

      publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku.

 

§ 4. Burmistrz Gminy przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie dotacji na realizację zadania publicznego bierze po uwagę w szczególności:

znaczenie zadania dla realizacji celów publicznych gminy,

kwotę oczekiwanej dotacji,

możliwość rzetelnego wykonania zadania publicznego.

 

 

 

 

§ 5.  Dotacja może być przekazywana w formie:  

refundacji poniesionych i udokumentowanych wydatków,

zaliczek wypłacanych w formie transz,

zaliczki jednorazowej w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

 

§ 6. 1. Podmiot dotowany zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej przeprowadzenie kontroli wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym.    

Burmistrz Gminy lub osoby przez niego upoważnione są uprawnione do kontrolowania sposobu wykonania zadania, na które została przyznana dotacja.

Kontrola sposobu wykonania zadania publicznego może polegać w szczególności na :

żądaniu przekazania odpisów dokumentów związanych z wykonaniem zadania,

żądaniu okazania oryginałów dokumentów, żądaniu udzielenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień,

przeprowadzeniu wizytacji lub oględzin w miejscu wykonania zadania publicznego.

 

§ 7.  Podmiot dotowany zobowiązany jest do rozliczenia otrzymanej dotacji poprzez:

przedłożenie sprawozdania opisowego w terminie 30 dni po zakończeniu realizacji zadania wynikającego z zawartej umowy, przedłożeniu rachunków, faktur i umów potwierdzających prawidłowe wykorzystanie przekazanych środków finansowych, przedłożenie protokołów odbioru jeśli takie zostały sporządzone w wyniku wykorzystania dotacji.

 

§ 8.  Dotacje przekazane i nie wykorzystane w roku budżetowym lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają  zwrotowi  na rachunek budżetu gminy stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych .

 

§  9. Burmistrz Gminy  w terminie do 31 marca po upływie roku budżetowego ogłasza na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej zbiorczą

informację o udzielonych w roku budżetowym dotacjach, kwotach wykorzystanych dotacji

i kwotach dotacji, co do których powstał obowiązek zwrotu.

 

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy.

 

§ 11.  Traci moc Uchwała Nr XV / 142 /1999 Rady Miejskiej w Nowem  z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli zleconego zadania.

 

§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

mgr Marek Słomiński

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

 

do uchwały Rady Miejskiej w Nowem  NrXLI/256    /06 z dnia 29 Czerwca 2006r.

w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie

zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu      

                                                    kontroli zleconego zadania.

 

 

W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych zachodzi konieczność dostosowania treści wcześniej podjętej uchwały w przedmiotowej sprawie do obowiązujących przepisów .

Uchwała określa postanowienia do art.176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli zleconego zadania. Zapisy artykułu 176 ustawy o finansach publicznych mówią, iż zlecenie zadania i udzielenie dotacji celowej dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Natomiast dla wszystkich innych zadań  nie wymienionych w art. 4 cytowanej wyżej ustawy należy określić w drodze uchwały Rady Gminy tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonania zleconego zadania.

 

 

                                            Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                 mgr Marek Słomiński