UCHWAŁA NR X/52/11
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 29 czerwca 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2010.
Na postawie art.18 ust. 2 pkt. 4 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. ) oraz art. 271 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu gminy Nowe na rok 2010, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia Gminy Nowe oraz po zapoznaniu się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Nowe za rok 2010 oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, udziela się absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2010.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Nowem.
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr X/52/11 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 czerwca 2011 roku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2010.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowem na posiedzeniach w dniach 20.04.2011, 26.04.2011, 18.05.2011, rozpatrzyła sprawozdanie finansowe za rok 2010, sprawozdanie Burmistrza Nowego z wykonania budżetu Gminy za 2010 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego oraz zapoznała się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu, porównała z wynikami kontroli budżetu, jakich dokonała w ciągu roku oraz innymi sprawozdaniami, a także wysłuchała ustnych wyjaśnień Burmistrza.
Komisja stwierdziła, co następuje:
1. Uchwalony przez Radę Miejską budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku, przewidywał realizację dochodów w kwocie 24.662.233,07 zł,
w tym: dochody własne 7.797.500,- zł
subwencje 9.053.487,- zł
dotacje 6.889.541,07 zł
dochody majątkowe 921.705,- zł
Dochody wykonano w kwocie 24.272.278,62 zł, co stanowiło 98,4% planu,
w tym : dochody własne 8.003.677,38 zł, co stanowi 102,6% planu,
subwencje 9.053.487,- zł, co stanowi 100% planu,
dotacje 6.792.513,06 zł, co stanowi 98,6% planu,
dochody majątkowe 422.601,18 zł, co stanowi 45,8% planu.
2. Uchwalony przez Radę Miejską plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych
w ciągu roku przewidywał kwotę 29.103.763,07 zł,
w tym: wydatków bieżących 21.608.012,07 zł
dotacje z budżetu 2.246.572,- zł
wydatki majątkowe 5.249.179,- zł
Wydatki zrealizowano w kwocie 27.541.257,52 zł, co stanowi 94,6% ogółu planu,
w tym wydatki bieżące 20.940.283,54 zł, co stanowi 96,9% planu
dotacje z budżetu 2.246.504,- zł, co stanowi 99,9% planu
wydatki majątkowe 4.354.469,98 zł, co stanowi 82,9% planu
3. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie Gminy kwotę 5.249.179,-zł,
co stanowiło 18,3% ogółu planu. Wydatkowano kwotę 4.354.469,98 zł, co stanowi 82,9% planowanych wydatków na inwestycje.
4. Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 21.608.012,07 zł, zrealizowano wydatki w kwocie 20.940.283,54 zł, co stanowi 96,9% ogółu planu.
5. Planowany deficyt budżetu Gminy na 01.01.2010 roku wyniósł kwotę 3.341.530,-zł, który miał być pokryty nadwyżką z lat ubiegłych. W trakcie wykonywania budżetu deficyt został zwiększony o 1.100.000,00 zł, w związku z zaciągnięciem pożyczki
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na prefinansowanie dofinansowania z PROW budowy wodociągu. Wobec powyższego planowany deficyt wzrósł do kwoty 4.441.530,00 zł.
W wyniku realizacji budżetu za 2010 rok nastąpił niedobór w kwocie -3.268.978,90 zł, wobec planowanego deficytu w kwocie 4.441.530,00 zł.
6. Budżet Gminy zamknął się wynikiem ujemnym, w kwocie 3.268.978,90 zł.
7. Zadłużenie Gminy na koniec 2010 roku z tytułu zaciągniętych pożyczek wyniosło
4.320.560,- zł, w tym:
- umowa pożyczki na zakup samochodu dla OSP Nowe 450.000,00 zł,
- umowa o kredyt inwestycyjny na wykup nieruchomości zabudowanej we wsi
Milewo 1.090.560,00 zł,
- umowa pożyczki na budowę wodociągu 1.680.000,00 zł,
- umowa pożyczki na prefinansowanie budowy wodociągu z WFOŚiGW 1.100.000,00 zł.
8. Gmina na 31 grudnia 2010 roku nie posiadała wymagalnych zobowiązań z terminem płatności do 31 grudnia 2010 roku z tytułu dostaw towarów i usług, składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, a także wynikających z ustaw i orzeczeń sądu.
9. Skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2010 rok wyniosły 1.084.224,00 zł. Ulg
i zwolnień z podatków za 2010 rok nie udzielono. Umorzono zaległości podatkowych na kwotę 93.791,00 zł.
Łącznie stanowi to kwotę 1.178.015,00 zł, tj. 14,72% zrealizowanych wszystkich dochodów własnych.
Stan zaległości w podatkach i opłatach to kwota 623.580,00 zł, wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 114.134,00 zł.
10. Burmistrz Nowego, realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11. Zdaniem Komisji Rewizyjnej wyrażonym w przyjętej uchwale, powyższe daje podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii o realizacji budżetu Gminy za 2010 rok i wystąpienia do Rady Miejskiej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.