UCHWAŁA Nr VI/35/11
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 23 lutego 2011 roku
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011.
Na podstawie art. 4(1) ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2007 r. Dz. U. Nr 70, poz. 473 z późniejszymi zmianami[1]) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011 stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Przyjąć preliminarz wydatków na realizację Programu, o którym mowa w § 1, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 1 stycznia 2011 roku.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr VI/35/11 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 23 lutego 2011 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011.
Zgodnie z art. 4 (1) ust 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 z późniejszymi zmianami) prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy.Działania te prowadzone powinny być w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Uchwałą Nr XXXVIII/222/2009 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 30 grudnia 2009 roku przyjęto programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2010 rok, stąd konieczność kontynuacji w roku bieżącym działań podjętych przez Gminę Nowe w roku ubiegłym.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VI/35/11
Rady Miejskiej w Nowem
z dnia 23 lutego 2011 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2011 ROK
I. Wstęp
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok jest kontynuacją działań realizowanych przez Gminę Nowe w latach ubiegłych. Podstawą prawną działań jest ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 z późniejszymi zmianami). Art. 4 (1) ust. 1 tej ustawy stanowi, że: „Prowadzenie działań związanych
z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin”.
Spośród licznych problemów społecznych, jakie występują w naszym kraju problemy związane z alkoholem mają szczególnie znaczenie. Wynika to przede wszystkim z rozmiarów tego zjawiska oraz społecznych i ekonomicznych kosztów, jakie z tego tytułu ponosi budżet państwa. Konsumpcja alkoholu ma istotny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne zarówno jednostek jak i rodzin, a jej konsekwencje dotyczą nie tylko osób pijących szkodliwie, ale wpływają na całą populację.
Główne negatywne skutki, które są następstwem nadużywania alkoholu to:
- szkody zdrowotne u osób pijących (choroby somatyczne, zaburzenia w rozwoju psychicznym i funkcjonowaniu społecznym),
- szkody zdrowotne, psychiczne, moralne i materialne u członków rodzin osób uzależnionych (rozbicia rodzin, przemoc fizyczna i psychiczna, demoralizacja nieletnich),
- dezorganizacja środowiska pracy i straty ekonomiczne (wypadki w pracy, absencja, obniżenie wydajności pracy, w konsekwencji bezrobocie),
- naruszanie prawa i porządku przez osoby nietrzeźwe (agresja, przemoc, przestępczość),
- naruszanie prawa w związku z handlem napojami alkoholowymi (sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, osobom nieletnim i nietrzeźwym).
II. Cele programu
Gmina jest zobowiązana do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożycia, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu propagowanie trzeźwości we wszystkich dziedzinach życia, przeciwdziałanie powstawaniu i usuwanie następstw nadużycia alkoholu. Służy temu Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Cele ogólne programu:
1. Profilaktyka uzależnień oraz promocja zdrowego stylu życia bez alkoholu.
2. Zmniejszenie rozmiarów istniejącego problemu uzależnienia od alkoholu.
3. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z uzależnieniami.
Cele szczegółowe:
1. Ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych.
2. Zmiana zachowań i postaw mieszkańców wobec problemu uzależnienia od alkoholu i przemocy w rodzinie.
3. Wdrażanie nowych form profilaktyki szczególnie wśród dzieci i młodzieży.
4. Poszukiwanie skuteczniejszych form kontroli prawnych i społecznych nad szkodliwością postępowania osób uzależnionych.
5. Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod przeciwdziałania uzależnieniom.
6. Upowszechnianie wiedzy o chorobie alkoholowej i jej negatywnych skutkach, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.
III. Diagnoza lokalnego problemu alkoholowego
1. W 2010 roku w gminie funkcjonowało 36 punktów do spożycia alkoholu poza miejscem sprzedaży, 17 punktów do spożycia w miejscu sprzedaży oraz 4 ośrodki wczasowe.
2. Gmina Nowe liczyła 10681 mieszkańców (według stanu na dzień 31.12.2010 r.). W przeliczeniu na jeden punkt sprzedaży i podawania napojów alkoholowych przypada około 187 mieszkańców.
3. Obowiązywało w 2010 r. 57 zezwoleń na sprzedaż piwa i alkoholu do 4,5 % (wszyscy sprzedawcy). Na sprzedaż alkoholu od 4,5% do 18% obowiązywało 39 zezwoleń (w tym 32 sklepy i 7 lokali) oraz 29 zezwoleń na alkohol powyżej 18% (w tym 8 lokali).W ciągu roku wydano 8 jednorazowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
4. Posterunek Policji w Nowem za zakłócenie ładu i porządku pod wpływem alkoholu w 2010 r. nałożył 41 mandatów i 76 mandatów za nieobyczajny wybryk.
5. Nałożono 81 mandatów za spożywanie alkoholu w miejscu publicznym.
6. Zatrzymano i umieszczono w Izbie Wytrzeźwień 176 osób.
7. Zatrzymano 44 nietrzeźwych kierujących rowerem i 29 pojazdem mechanicznym.
8. Wszczęto 39 procedur „Niebieskiej Karty”, z tego w 2 przypadkach skierowano sprawę o znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad członkiem rodziny.
9. Wobec 44 osób Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podjęła czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu z wniosków Policji ( 22), pracowników socjalnych ( 4), Komisji ( 6), rodziny (12).
10. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowem w 42 przypadkach prowadził procedurę „Niebieskiej Karty” ( w tym w 38 przypadkach sprawca był pod wpływem alkoholu) w 25 środowiskach.
11. Spośród 556 rodzin, które objęte były w 2010 r. pomocą Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowem zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, w 54 rodzinach występuje problem alkoholizmu.
12. W badaniach przeprowadzonych wśród 330 uczniów Gimnazjum w Nowem (177 dziewcząt i 153 chłopców) 225 uczniów (123 dziewcząt i 102 chłopców) oświadczyło, że piło alkohol w okresie ostatniego półrocza. Najczęściej spożywali piwo (174 osób w tym 99 dziewcząt), szampana ( 94 osoby w tym 57 dziewcząt), ale także wódkę ( 82 osoby w tym 41 dziewcząt). Niepokojący jest fakt, że najczęściej wskazywane miejsce picia to uroczystości rodzinne (91 osób) oraz dom ( 45 osób). Kolejne podawane okoliczności spożycia alkoholu to imprezy w gronie kolegów oraz spotkania z nimi (126 osób).
IV. Zasoby Gminy służące rozwiązywaniu problemów alkoholowych
Aby skutecznie realizować cele programu niezbędna jest współpraca szeregu instytucji
i wykorzystanie posiadanych zasobów. Są to:
1) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
2) Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
3) Zespół Interdyscyplinarny,
4) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
5) Świetlica Środowiskowa,
6) Szkoły,
7) Posterunek Policji,
8) Gminna Przychodnia w Nowem,
9) Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Promyk w Świeciu,
10) Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Poradnia Terapii Uzależnień od Alkoholu i Innych Uzależnień w Grudziądzu,
11) Wojewódzki Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Świeciu,
12) Sąd Rejonowy w Świeciu,
13) Hostel dla ofiar przemocy w Świeciu,
14) Grupa Samopomocowa AA „Odnowa”,
15) Organizacje pozarządowe.
V. Zadania do realizacji w 2011 r.
V.1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu (art. 4 (1) ust.1 pkt 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
1. Finansowanie świadczeń zdrowotnych w lecznictwie odwykowym w zakresie programu ponadpodstawowego dla publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.
2. Finansowanie pobytów w ośrodkach zamkniętych dla osób poddających się terapii.
3. Wspieranie programów terapii uzależnienia od alkoholu dla osób uzależnionych, w szczególności poprzez sfinansowanie dojazdu osobom kontynuującym leczenie do Poradni Odwykowej w Świeciu lub Grudziądzu.
4. Prowadzenie oraz dofinansowanie działalności Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin. W tym celu należy w świetlicy środowiskowej wydzielić wejście do pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego i miejsca spotkań członków klub AA od sali, w której przebywają dzieci i młodzież.
5. Prowadzenie systematycznej i kompleksowej działalności w celu kierowania na leczenie odwykowe, motywowanie do podjęcia dobrowolnego leczenia (ponoszenie kosztów sporządzenia opinii przez biegłych psychiatrę i psychologa w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, pokrywanie opłat za złożenie wniosku do Sądu Rejonowego w Świeciu).
V.2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie (art. 4 (1) ust. 1 pkt 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
1. Udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, w tym finansowanie pobytu w hostelu ofiar przemocy, będącej następstwem nadużywania alkoholu.
2. Organizowanie i finansowanie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży
z grup ryzyka, w szczególności dla przebywających w świetlicy środowiskowej.
3. Organizacja i prowadzenie zajęć profilaktycznych w szkołach dla dzieci z grupy ryzyka i rodzin alkoholowych w zakresie wsparcia terapeutycznego.
4. Stała współpraca z policją, ośrodkiem pomocy, szkołami, przedstawicielami służby zdrowia w zakresie działań związanych z przemocą w rodzinie, której sprawca nadużywa alkoholu.
5. Organizacja wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, szczególnie na bazie posiadanej infrastruktury w Osinach.
6. Finansowanie bieżącej działalności świetlicy środowiskowej, w tym jej modernizacja i wyposażenie w niezbędny sprzęt.
7. Wspieranie i finansowanie programów terapii dla osób współuzależnionych.
V.3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych w szczególności dla dzieci i młodzieży ( art. 4 (1) ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
1. Organizowanie i współfinansowanie dla uczniów warsztatów szkoleniowych z zakresu profilaktyki uzależnień, organizacja spektakli profilaktycznych, koncertów i konkursów.
2. Organizowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, dofinansowanie warsztatów oraz innych form wypoczynku związanych z rozwijaniem zdolności dzieci i młodzieży oraz kształtowaniem ich prawidłowych postaw osobowościowych.
3. Finansowanie i organizacja rodzinnych imprez profilaktyczno - sportowych, festynów o tematyce profilaktycznej.
4. Prowadzenie działań edukacyjno - informacyjnych dla sprzedawców napojów alkoholowych.
5. Monitorowanie skali problemów alkoholowych w środowisku lokalnym przez przeprowadzanie lokalnych diagnoz.
6. Dofinansowanie zakupu specjalistycznych wydawnictw promujących zdrowy styl życia i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
7. Dofinansowanie szkoleń i kursów dla poszczególnych grup zawodowych pracujących z uzależnionymi i ich rodzinami służących podnoszeniu ich kompetencji.
V.4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych (art.4 (1) ust. 1 pkt 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
1. Wspieranie działalności Klubu AA „Odnowa” w Nowem.
2. Wspomaganie i współdziałanie z instytucjami, organizacjami pozarządowymi i samopomocowymi zajmującymi się statutowo profilaktyką problemów alkoholowych i pomaganiem osobom uzależnionym i współuzależnionym od alkoholu.
3. Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno - edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych dla szkół, placówek służby zdrowia, świetlicy środowiskowej, policji, ośrodka pomocy społecznej.
V. 5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego (art. 4 (1) ust. 1 pkt 6 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
1. Podejmowanie działań mających na celu eliminowanie nieprawidłowości w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych.
2. Spotkanie informacyjne z właścicielami punktów sprzedaży alkoholu.
3. Udział członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w cyklicznych kontrolach punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Do prowadzenia kontroli upoważnia się: członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Posterunek Policji w Nowem według następujących zasad:
a) kontrolę punktu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych przeprowadzane są przez przynajmniej trzy upoważnione osoby bez uprzedniego powiadomienia kontrolowanego,
b) osoby upoważnione do kontroli mają prawo do: wstępu na teren nieruchomości, lokalu lub ich części, gdzie jest prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w dniach i godzinach prowadzenia działalności,
c) czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej lub wyznaczonej,
d) z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół,
e) na podstawie protokołu organ wydający zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, a jeżeli mogą one stanowić podstawę do cofnięcia zezwolenia, wszczyna się postępowanie w przedmiocie cofnięcia zezwolenia.
VI. Działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych inicjuje, koordynuje i ocenia działalność w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie gminy Nowe. W szczególności do zadań komisji należy:
a) prowadzenie rozmów motywacyjno - interwencyjnych z osobami nadużywającymi alkoholu,
b) podejmowanie działań zmierzających do poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu,
c) kierowanie na badania osób uzależnionych od alkoholu (zlecenie biegłemu wykonania opinii w przedmiocie uzależnienia),
d) składanie wniosków do sądu o orzeczenie obowiązku leczenia odwykowego,
e) prowadzenie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia,
f) opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej,
g) podejmowanie czynności interwencyjnych przeciwdziałających przemocy w rodzinie,
h) współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (art. 4 (1) ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi):
a) za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz realizację Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymuję wynagrodzenie miesięcznej wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia,
b) wynagrodzenie o którym mowa wyżej wypłacane jest miesięcznie zgodnie z listą obecności na posiedzeniu Komisji,
c) podstawę do wypłacenia wynagrodzenia, o którym mowa powyżej stanowi podpis złożony na listach obecności z poszczególnych posiedzeń Komisji i zatwierdzonych przez Przewodniczącego Komisji,
d) za nieobecność na posiedzeniu Komisji wynagrodzenie nie przysługuje.
VII. Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Dla właściwej realizacji zadań programu w zakresie problemów alkoholowych Burmistrz powołał pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, który odpowiada za:
a) opracowanie projektów rocznych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, projektu preliminarza finansowego Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz sprawozdań z ich realizacji,
b) realizację zadań oraz koordynację działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
c) współpracę z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
d) współpracę z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
VIII. Finansowanie programu
Zadania wynikające z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych są finansowane z wpływów z opłat na zezwolenia na sprzedaż
i podawanie napojów alkoholowych (art.18 (2) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
Załącznik nr 2 do Uchwały Nr VI/35/11
Rady Miejskiej w Nowem
z dnia 23 lutego 2011 r.
Preliminarz wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na rok 2011
Lp.
|
Zadania zawarte w Programie, wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi |
Sposoby realizacji |
Koszt realizacji zadania |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1. |
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
1. Finansowanie działalności „Punktu Konsultacyjnego” dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin.
2. Podejmowanie czynności zmierzających do wydania orzeczenia sądu o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w placówce lecznictwa otwartego bądź szpitalnego, ponoszenie kosztów sporządzania opinii przez biegłych psychiatrę i psychologa w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
3. Finansowanie pobytów w ośrodkach zamkniętych dla osób poddających się terapii, finansowanie świadczeń zdrowotnych w lecznictwie odwykowym.
|
Umowa zlecenia - psycholog
terapeuta
a) pokrywanie kosztów badań i pobytów
b) pokrywanie opłat za złożenie wniosku do Sądu Rejonowego
Pokrycie kosztów pobytu i terapii zgodnie z rachunkami
|
12 000 zł
5 000 zł
27 500 zł
|
|
2 |
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
1. Finansowanie programów o tematyce profilaktyki uzależnień realizowanych w szkołach i na obozach letnich organizowanych dla dzieci i młodzieży z rodzin, w których występuje problem alkoholowy oraz finansowanie ich pobytu na tych obozach.
2. Finansowanie kosztów funkcjonowania świetlicy środowiskowej. |
Dofinansowanie programów, pobytu dzieci na obozach
a) koszty wynagrodzenia,
b) koszty socjo-terapii,
c) doposażenie świetlicy, zakup sprzętu, materiałów remontowych i usług,
d) dożywianie dzieci,
e) bieżące koszty utrzymania świetlicy
|
20 000 zł
85 000zł
|
|
3 |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzież:
1. Współfinansowanie realizowanych dla szkół programów, warsztatów promujących zdrowy stylu życia, organizacja spektakli profilaktycznych, koncertów i konkursów w szkołach.
2. Organizacja imprez sportowych dla dzieci i młodzieży.
3. Dofinansowanie zakupu specjalistycznych wydawnictw.
4. Szkolenia i kursy dla poszczególnych grup zawodowych. |
Finansowanie programów, prelekcji, odczytów, spektakli profilaktycznych, zakup nagród dla uczestników konkursów
Dofinansowanie imprez
Finansowanie zakupu
Finansowanie szkoleń i kursów
|
1 500 zł
2 000 zł
1 000 zł
3 000 zł |
|
4 |
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
1. Wspomaganie działalności grupy AA, sfinansowanie pracy terapeuty.
2. Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych dla szkół, placówek służby zdrowia, policji.
|
Doposażenie działalności grupy
Zakup materiałów informacyjnych
|
2 000 zł
1 000 zł |
|
5 |
Funkcjonowanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Koszty wynagrodzenia komisji |
10 000 zł |
|
Kwota ogólna 170 000 zł |
|
|
|
|
|
|
|
|
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński