UCHWAŁA Nr XXXIV/199/2009
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 7 października 2009 roku
w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę dotyczącą działalności Burmistrza Nowego.
Na podstawie art.223 § 1, art.229 pkt 3, art. 237 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się informację złożoną przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Nowem oraz członków Komisji Rewizyjnej dotyczącą skargi złożonej przez państwa …………… na działalność Burmistrza Nowego.
§ 2. Przyjmuje się treść odpowiedzi na skargę państwa ………….. w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539
Uzasadnienie
Do Uchwały Nr XXXIV/199/2009 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 7 października 2009 roku w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę dotyczącą działalności Burmistrza Nowego.
Do Przewodniczącego Rady Miejskiej wpłynęła skarga Państwa ........... na działalność Burmistrza Nowego.
Działając zgodnie z kompetencjami Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowem rozpatrzyła skargę w celu rozpoznania zasadności zarzutów.
Przedkładana Wysokiej Radzie uchwała stanowi projekt odpowiedzi na skargę Państwa ...... .
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
Załącznik do Uchwały
Nr XXXIV/199/2009
Rady Miejskiej w Nowem
z dnia 7 października 2009 roku
Państwo
.
.
ul. ……………..
Nawiązując do Uchwały nr XXXII/187/2009 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 czerwca 2009 roku
w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę dotyczącą działalności Burmistrza Nowego Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z opiniami prawnymi z dnia 29 czerwca 2009 roku, 6 sierpnia 2009 roku ustala co następuje:
1. Opodatkowanie gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów jako użytki rolne reguluje ustawa z 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym, Dz.U. 2006r. nr 136, poz. 969 z późniejszymi zmianami. Art. 1 tej ustawy stanowi - „opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Jak więc wynika z przytoczonej ustawy, podstawą opodatkowania jest formalny stan gruntów wynikających z ewidencji gruntów, a nie faktyczny sposób użytkowania. W przypadku gruntów stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art.3 ust.1 pkt.4 ustawy o podatku rolnym podatnikiem tego podatku jest posiadacz nieruchomości. Posiadaczem nieruchomości (zależnym) jest m.in. najemca i dzierżawca, tak więc osoby te są podatnikami podatku rolnego. Jak wynika z powyższego, nie występuje podwójne opodatkowanie – płacą Państwo podatek rolny zgodnie z ustawą i czynsz najmu zgodnie z zawartą umową najmu dnia 7 kwietnia 2008 roku.
2. Garaż blaszany, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, jest uznany jako tymczasowy obiekt budowlany, zdefiniowany w art.3 pkt.5 ustawy z dnia 7 lipca 1974 roku Prawo Budowlane (Dz.U. 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późniejszymi zmianami). Art.29 ust.1 pkt.12 Prawa Budowlanego przewiduje wyłączenie obowiązku otrzymania pozwolenia na budowę w odniesieniu do tymczasowych obiektów budowlanych, które przewidziane są do rozbiórki w okresie do 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy takiego obiektu. Ponieważ z założenia garaż blaszany ma być użytkowany dłużej niż 120 dni, to wnioskując z przeciwieństwa (a contario) z art. 29 ust.1 pkt.12 Prawa Budowlanego postawienie garażu blaszanego wymaga pozwolenia na budowę i nie ma tu znaczenia czy jest to grunt gminny, Skarbu Państwa czy prywatny. Zgodnie z §1 umowy najmu na część działki oznaczonej nr 1139 z przeznaczeniem pod ustawienie garażu, najemca zobowiązany jest do spełnienia wymogów wyżej wymienionej ustawy Prawo Budowlane.
3. Wykorzystanie gruntów rolnych na cele niezwiązane z produkcją rolną reguluje ustawa z 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych Dz.U. 2004 roku nr 121 poz. 1266 z późniejszymi zmianami. Zgodnie z art.5b ustawy - „przepisów ustawy nie stosuje się do gruntów rolnych stanowiących użytki rolne położonych w granicach administracyjnych miast”. Przepis ten spowodował, że obecnie nie jest potrzebne w granicach administracyjnych miast uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej i wnoszenie z tego tytułu opłat.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński