UCHWAŁA Nr XXXIV/199/2009

RADY MIEJSKIEJ W NOWEM

z dnia 7 października 2009 roku

 

 

  w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę dotyczącą działalności Burmistrza Nowego.

 

 

Na podstawie art.223 § 1, art.229 pkt 3, art. 237 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm[1]. ) uchwala się, co następuje:

 

 

§ 1.   Przyjmuje się informację złożoną przez Przewodniczącego Rady Miejskiej    w Nowem oraz członków Komisji Rewizyjnej dotyczącą skargi złożonej przez państwa …………… na działalność Burmistrza Nowego.

 

 

§ 2.  Przyjmuje się treść odpowiedzi na skargę państwa ………….. w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

 

 

§ 3.  Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej.

 

 

§ 4.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

                                                                                                        Przewodniczący

                                                                                                    mgr Marek Słomiński

 

 

[1] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004r. Nr 162, poz.  1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539

 

 

 

Uzasadnienie

 

Do Uchwały Nr XXXIV/199/2009 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 7 października 2009 roku w  sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę dotyczącą działalności Burmistrza Nowego.

 

            Do Przewodniczącego Rady Miejskiej  wpłynęła skarga Państwa ........... na działalność Burmistrza Nowego.

Działając zgodnie z kompetencjami Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowem rozpatrzyła skargę w celu rozpoznania zasadności zarzutów.

Przedkładana Wysokiej Radzie uchwała stanowi projekt odpowiedzi na skargę Państwa ...... .

 

 

                                                                                                        Przewodniczący

                                                                                                    mgr Marek Słomiński

 

 

 

Załącznik do Uchwały

Nr XXXIV/199/2009

                                                                                                          Rady Miejskiej w Nowem

                                                                                                          z dnia 7 października 2009 roku

 

 

                                                                                  Państwo

.

.

ul. ……………..

 

 

            Nawiązując do Uchwały nr XXXII/187/2009 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 czerwca 2009 roku

w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę dotyczącą działalności Burmistrza Nowego Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z opiniami prawnymi z dnia 29 czerwca 2009 roku, 6 sierpnia 2009 roku ustala co następuje:

1.        Opodatkowanie gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów jako użytki rolne reguluje ustawa z 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym, Dz.U. 2006r. nr 136, poz. 969 z późniejszymi zmianami. Art. 1 tej ustawy stanowi  - „opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Jak więc wynika z przytoczonej ustawy, podstawą opodatkowania jest formalny stan gruntów wynikających z ewidencji gruntów, a nie faktyczny sposób użytkowania. W przypadku gruntów stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art.3 ust.1 pkt.4 ustawy o podatku rolnym podatnikiem tego podatku jest posiadacz nieruchomości. Posiadaczem nieruchomości (zależnym) jest m.in. najemca i dzierżawca, tak więc osoby te są podatnikami podatku rolnego. Jak wynika z powyższego, nie występuje podwójne opodatkowanie – płacą Państwo podatek rolny zgodnie z ustawą i czynsz najmu zgodnie z zawartą umową najmu dnia 7 kwietnia 2008 roku.

2.        Garaż blaszany, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, jest uznany jako tymczasowy obiekt budowlany, zdefiniowany w art.3 pkt.5 ustawy z dnia 7 lipca 1974 roku Prawo Budowlane (Dz.U. 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późniejszymi zmianami). Art.29 ust.1 pkt.12 Prawa Budowlanego przewiduje wyłączenie obowiązku otrzymania pozwolenia na budowę w odniesieniu do tymczasowych obiektów budowlanych, które przewidziane są do rozbiórki w okresie do 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy takiego obiektu. Ponieważ z założenia garaż blaszany ma być użytkowany dłużej niż 120 dni, to wnioskując z przeciwieństwa (a contario) z art. 29 ust.1 pkt.12 Prawa Budowlanego postawienie garażu blaszanego wymaga pozwolenia na budowę i nie ma tu znaczenia czy jest to grunt gminny, Skarbu Państwa czy prywatny. Zgodnie z §1 umowy najmu na część działki oznaczonej nr 1139                 z przeznaczeniem pod ustawienie garażu, najemca zobowiązany jest do spełnienia wymogów wyżej wymienionej ustawy Prawo Budowlane.

3.        Wykorzystanie gruntów rolnych na cele niezwiązane z produkcją rolną reguluje ustawa z 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych Dz.U. 2004 roku nr 121 poz. 1266 z późniejszymi zmianami. Zgodnie z art.5b ustawy - „przepisów ustawy nie stosuje się do gruntów rolnych stanowiących użytki rolne położonych w granicach administracyjnych miast”. Przepis ten spowodował, że obecnie nie jest potrzebne w granicach administracyjnych miast uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej i wnoszenie z tego tytułu opłat.

 

 

                                                                                                        Przewodniczący

                                                                                                    mgr Marek Słomiński