UCHWAŁA Nr XVI/86/2008
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 13 lutego 2008roku
w sprawie: przyjęcia programu przeciwdziałania narkomanii na 2008 rok.
Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2005 roku Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się gminny program przeciwdziałania narkomanii na 2008 rok stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Uzależnień.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy Nowe.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
UZASADNIENIE
do uchwały Rady Miejskiej w Nowem Nr XVI/86/2008 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008.
Kluczową rolę w polskim systemie rozwiązywania problemów narkomanii odgrywają samorządy gminne, które z mocy ustawy z dnia 29 lipca 2003 roku o przeciwdziałaniu narkomanii są odpowiedzialne za rozwiązywanie problemów narkomanii w społeczeństwie lokalnym. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o przeciwdziałania narkomanii oraz integracja społeczna osób uzależnionych należy do zadań własnych Gminy.
Realizacja zadań jest prowadzona w postaci gminnego programu przeciwdziałania narkomanii , który uchwala Rada Miejska w Nowem.
Dokumentami stanowiącymi podstawę przy opracowaniu gminnego programu były:
ustawa z dnia 29 lipca 2003 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2003 roku Nr 179, poz. 1485 z późn. zm. ), Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 (Dz. U. z 10 sierpnia 2006 roku, Nr 143, poz. 1033) Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 roku ( Dz. U. z 2003 roku Nr 122, poz. 1143), ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 roku ( Dz. U. z 2005 roku, Nr 180, poz. 1493).
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
Załącznik do Uchwały Nr XVI/86/2008
Rady Miejskiej w Nowem
z dnia 13 lutego 2008 roku
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
1. Wprowadzenie
1.1. Podstawy prawne rozwiązywania problemów narkomanii.
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii;
- Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 roku;
- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 roku
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie Krajowego - Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010.
1.2. Zasady polityki programu.
1.2.1. Ważnym kierunkiem polityki gminy jest zapobieganie powstaniu nowych problemów narkotykowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie zasobów do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
1.2.2. Zmniejszenie występowania problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych wymaga, podobnie jak w założeniach zawartych w programie przeciwdziałania alkoholizmowi, prowadzenia dwóch strategii: zapobiegania i interwencji.
1.2.3. Program realizowany jest w oparciu o następujące zasady: realizm ( znaczenie rozpowszechniania konsumpcji środków psychoaktywnych ma wiele zróżnicowanych przyczyn o podłożu psychologicznym, socjologicznym, ekonomicznym itp.; działania gminy mogą na nie wpływać w różnym stopniu, współdziałanie ( stosowanie zasady wynika z przekonania, że skuteczna realizacja programu opiera się na współpracy różnych podmiotów, systemowość ( stworzenie systemu, a nie działań jednorazowych, rozproszonych), kontekst innych uzależnień ( zakłada upowszechnienie się wzorów i łączenia innych substancji oraz przenoszenie uzależnień), budowanie społecznej akceptacji ( upowszechnienie treści programu, informowanie
o osiągnięciach i problemach w jego realizacji).
1.3. Partnerzy samorządu gminy w realizacji programu.
1.3.1. Wojewódzki Szpital Dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Świeciu,
1.3.2. Poradnia Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień.
1.3.3. Podstawowa Opieka Zdrowotna,
1.3.4. Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
1.3.5. Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
1.3.6. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
1.3.7. Policja,
1.3.8. Sąd Rejonowy,
1.3.9. Szkoły,
1.3.10. Osoby fizyczne zainteresowane w/w działalnością.
2. Diagnoza
2.1. Dane ogólnopolskie, wojewódzkie, powiatowe i gminne.
Najnowsze badania ESPAD ( Europejskie Badania Młodzieży Szkolnej dotyczące Alkoholu i Narkotyków) pokazują, że co piąty polski uczeń trzeciej klasy gimnazjum zna smak najpopularniejszych narkotyków – marihuany i haszyszu. Niewiele mniej ma za sobą kontakt z lekami uspakajającymi i nasennymi. 6% brało amfetaminę. Jeśli chodzi o siedemnastolatków liczby te są dwukrotnie wyższe. Chęć spróbowania jakiegokolwiek środka odurzającego potwierdza co trzeci gimnazjalista i ponad 40% uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Narkotyki stały się jedną z najpopularniejszych form zabawy młodzieży.
Dane z naszego województwa pokazują, że co trzeci uczeń (33,4%) chciał spróbować jakiegokolwiek narkotyku. Taki wynik można uznać za wysoki. Wśród uczniów szkół średnich gotowość spróbowania narkotyków deklaruje 42% ankietowanych. Wśród gimnazjalistów odsetek ten wynosi 22%.
W powiecie świeckim wśród uczniów szkół średnich 7,0% a gimnazjalistów 5,0% deklaruje gotowość spróbowania narkotyków.
Motywy sięgania po narkotyki są zazwyczaj niejasne i trudne do uogólnienia. Zadaniem niektórych autorów publikacji na temat uwarunkowań tej patologii społecznej, powodem podjęcia decyzji o zażyciu narkotyku są przede wszystkim trudności w przystosowaniu się do powszechnie uznawanych norm życia w społeczeństwie. Często czynią to ludzie samotni, nadwrażliwi. Skłonności te często kształtują się w rodzinach o zaburzonych więziach emocjonalnych.
Nie bez znaczenia jednak na podjęcie decyzji o zażyciu narkotyków pozostaje, zwykła ciekawość lub namowa kolegów. Nie bez znaczenia jest również aktualna moda w określonych środowiskach. Z upływem czasu narkotyk jednak przestaje być rozrywką, a staje się koniecznością. Osoba, która go przyjmuje, nie jest w stanie dostrzec ani określić momentu tej zmiany. Stwierdza się wówczas, że o zażywaniu narkotyków decydują motywy wtórne, związane z przymusem i głodem narkotycznym.
Marihuana obok alkoholu i papierosów staje się trzecim pod względem popularności środkiem psychaktywnym, traktowanym przez młodzież nie jako narkotyk ale „ naturalne zioło”. Nowym bo dotychczas w badaniach nie uchwyconym zjawiskiem jest łączenie marihuany lub tabletek z alkoholem.
2.1.1 W 2007 roku nie stwierdzono przypadku posiadania narkotyków przez uczniów w szkołach na terenie gminy. Nie odnotowano, aby któryś z uczniów był pod wpływem narkotyków. W celu ochrony uczniów przed ryzykownym zachowaniem, pedagodzy starają się kontrolować ich kontakt w czasie pobytu w szkole z osobami z zewnątrz. Prowadzona jest także edukacja z zakresu zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi. Szkoła jednak nie ma wpływu na używanie narkotyków poza placówką oświatową, gdzie uczniowie spotykają się
z propozycjami kupna narkotyków.
2.1.2. W 2007 roku Policja zatrzymała 2 osoby za przestępstwa narkotykowe.
Diagnoza lokalna problemu uzależnień od narkotyków została dokonana w oparciu o, informacje uzyskane z Posterunku Policji w Nowem, pedagogów szkolnych, pracowników Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowem, własnych źródeł członków komisji.
3. Cele i zadania
3.1.Cel główny programu:
Ograniczenie używania narkotyków oraz związanych z tym problemów.
Na podstawie programu gminnego cel ten realizowany będzie w następujących obszarach działania.
3.1.1. Profilaktyka problemów związanych z używaniem narkotyków.
3.1.2. Leczenie, rehabilitacja i ograniczenie szkód zdrowotnych.
3.1.3. Badania, monitoring i ewaluacja
3.2. Profilaktyka
3.2.1. Cel ogólny:
Obniżenie wzrostu popytu na narkotyki, zwiększenie poziomu wiedzy na temat przyczyn i problemów związanych z narkomanią w gminie.
3.2.2. Cele szczegółowe i zadania:
3.2.2.1. Zwiększenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku.
Zadania:
3.2.2.1.1. zakup i upowszechnianie materiałów informacyjnych – edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki narkomanii,
3.2.2.1.2. uaktualnianie i upowszechnianie danych na temat działania placówek profilaktycznych i rekomendowanych programów profilaktycznych w ramach działań pełnomocnika,
zachęcanie do udziału w kampaniach edukacyjnych na temat problematyki narkomanii,
3.2.2.1.3. zorganizowanie systemu wymiany informacji pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za działania profilaktyczne, współpraca z przedstawicielami szkół i innych instytucji, lokalnych mediów w zakresie prowadzenia skutecznej polityki informacyjnej w dziedzinie problemów narkotykowych,
3.2.2.1.4. pomoc w realizacji „Dnia przeciwdziałania narkomanii” poprzez np. zakup materiałów profilaktycznych,
3.2.2.1.5. zakup literatury, pomocy dydaktycznych na potrzeby utworzonego działu profilaktyki przy Bibliotece Publicznej w Nowem.
3.2.2.2. Zwiększenie zaangażowania społeczności lokalnych w działania profilaktyczne.
Zadania:
3.2.2.2.1. Organizowanie szkoleń dla nauczycieli, pedagogów, policjantów, itd. z zakresu narkomanii, wspieranie lokalnych inicjatyw działań profilaktycznych (na terenie szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych, itp.) kierowanych do dzieci, młodzieży, ich rodziców i wychowawców w szczególności obejmujących diagnozę programu na terenie szkoły
i realizację adekwatnego do potrzeb programu profilaktycznego,
3.2.2.2.2. Tworzenie koalicji osób i instytucji zajmujących się profilaktyką,
3.2.2.2.3. Zakup i upowszechnianie materiałów informacyjno – edukacyjnych dla animatorów działań profilaktycznych w społeczności lokalnej,
3.2.2.2.4. Wspieranie pozaszkolnych programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i ich rodziców,
3.2.2.2.5. Wspieranie imprez profilaktycznych,
3.2.2.2.6. Przeszkolenie rad pedagogicznych na poziomie szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych w zakresie metody wczesnej interwencji wobec uczniów sięgających po narkotyki i inne substancje odurzające.
3.2.2.3. Zwiększenie liczby osób pracujących na rzecz profesjonalnej profilaktyki.
Zadania:
3.2.2.3.1. Wsparcie merytoryczne i finansowe dla osób zajmujących się profilaktyką, tworzących np. grupy liderów młodzieżowych.
3.2.2.3.1. Organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania profilaktyczne (nauczycieli, pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych).
3.2.2.4. Zintegrowanie działań profilaktycznych (młodzież, rodzice, wychowawcy).
Zadania:
3.2.2.4.1. skierowanie działań profilaktycznych równolegle do wszystkich zainteresowanych tzn. bezpośrednio do młodzieży, ale i tych, którzy współtworzą proces wychowania: rodziców, nauczycieli i wychowawców.
3.2.2.5. Zmniejszenie popytu na narkotyki wśród uczniów.
Zadania:
3.2.2.5.1. Współpraca z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi i wspieranie ich w działalności profilaktycznej.
3.2.2.5.2. Pomoc w realizacji zadań profilaktycznych poprzez, zakup materiałów profilaktycznych, dofinansowanie realizacji programów profilaktycznych, organizowanie konkursów, dofinansowanie spektakli i programów profilaktycznych.
3.2.2.5.3. Opracowywanie, wydawanie i zlecanie druku broszur, biuletynów, ulotek i innych form służących oddziaływaniom profilaktycznym wśród dzieci i młodzieży.
3.2.2.5.4. Organizacja i finansowanie kampanii profilaktycznych.
3.3. Leczenie, rehabilitacja i ograniczenie szkód zdrowotnych
3.3.1. Cel ogólny:
Podniesienie jakości leczenia, rehabilitacji i działań zmierzających do ograniczenia
szkód zdrowotnych.
3.3.2. Cele szczegółowe i zadania:
3.3.2.1. Zwiększenie dostępności świadczeń w zakresie leczenia, rehabilitacji i szkód
zdrowotnych poprzez rozwój placówek i programów.
Zadania:
3.3.2.1.1. Wsparcie finansowe instytucji zajmujących się terapią uzależnień.
3.3.2.1.2. Mobilizowanie osób zatrudnionych w sektorze medycznym (ze szczególnym uwzględnieniem pracowników Poradni Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień) oraz udzielającym pomocy psychologicznej do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje z zakresu terapii uzależnień.
3.3.2.1.3. Upowszechnianie wiedzy na temat leczenia, rehabilitacji i ograniczenia szkód zdrowotnych poprzez zakup materiałów informacyjno – edukacyjnych, publikacji, książek.
3.3.2.2. HIV, AIDS
Zadania:
3.3.2.2.1. Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec osób zarażonych – pomoc w upowszechnianiu wiedzy o HIV i AIDS wśród społeczeństwa.
3.3.2.2.2. Pomoc w organizacji Światowego Dnia AIDS – 1 grudnia.
3.3.2.2.3. Organizowanie i dofinansowanie konkursów.
3.4. Badania, monitoring i ewaluacja w ramach realizacji gminnej strategii integracji polityki społecznej.
3.4.1. Cel główny:
Zapewnienie informacji dla prowadzenia racjonalnej i akceptowanej społecznie
polityki wobec narkomanii na terenie gminy.
3.4.2. Cele szczegółowe i zadania:
3.4.2.1. Stworzenie zintegrowanego systemu informacji o narkotykach w środowisku lokalnym.
Zadania:
3.4.2.1.1. Stworzenie sieci wymiany informacji między instytucjami odpowiedzialnymi
za politykę wobec narkomanii.
3.4.2.2. Ocena i interpretacja rozmiarów zjawiska, wzory używania, zachowania ryzykowne oraz identyfikacja nowych zjawisk na scenie środków odurzających i związanych z tym nowych zagrożeń.
Zadania:
3.4.2.2.1. Udział w lokalnych przedsięwzięciach badawczych.
3.4.2.2.2. Analiza badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów szkół.
3.4.2.2.3. Analiza danych statystycznych uzyskanych od instytucji zajmujących się działalnością interwencyjną, profilaktyczną, terapeutyczną i leczniczą.
4. Postanowienia końcowe.
4.1. Źródła finansowania programu:
Finansowanie poszczególnych zadań wynikających z Gminnego Programu Przeciwdziałaniu
Narkomanii określa preliminarz wydatków na rok 2008.
4.1.1. DOCHODY: Planowane dochody z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - 10.000 złotych.
4.2. Koszty realizacji:
Lp. |
Treść zadania |
Koszt realizacji (w zł) |
1 |
Organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania profilaktyczne (nauczycieli, pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, pracowników socjalnych, policjantów, kuratorów sądowych). |
2000 |
2 |
Zakup i upowszechnianie materiałów informacyjnych – edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki narkomanii |
1000 |
3 |
Zakup literatury, pomocy dydaktycznych na potrzeby utworzonego działu profilaktyki przy Bibliotece Publicznej w Nowem.
|
1000 |
4 |
Wspieranie pozaszkolnych programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i ich rodziców,
|
1000 |
5 |
Przeszkolenie rad pedagogicznych na poziomie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie metody wczesnej interwencji wobec uczniów sięgających po narkotyki i inne substancje odurzające. |
1000 |
6 |
Wspieranie imprez profilaktycznych.
|
2000 |
7 |
Wsparcie finansowe instytucji zajmujących się terapią uzależnień. |
1000 |
8
|
Opracowywanie, wydawanie i zlecanie druku broszur, biuletynów, ulotek i innych form służących oddziaływaniom profilaktycznym wśród dzieci i młodzieży. |
1000 |
RAZEM |
10 000 |
4.3. Sposób kontroli i realizacji programu:
Za realizację programu i jego koordynację odpowiada Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
Przewodniczący Komisji w imieniu Burmistrza składa Radzie Gminy sprawozdanie z wykonywania zadań Gminnego Programu.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński