ZARZADZENIE Nr 27/07
Burmistrza Nowego
z dnia 27 września 2007r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Nowem.
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r.
Nr 142, poz.1591 z późn. zm. 1) zarządzam, co następuje .
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ l. Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Nowem, zwany dalej „Regulaminem" określa organizację i zasady działania Urzędu Gminy w Nowem, zwanego dalej „Urzędem" oraz zakresy spraw załatwianych przez wewnętrzne komórki organizacyjne.
§ 2. Urząd Gminy z siedzibą w Nowem jest jednostką budżetową, przy pomocy której Burmistrz wykonuje zadania gminy.
§ 3.1. Kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy jest Burmistrz.
2. Burmistrz kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Skarbnika, Sekretarza oraz kierowników
referatów i samodzielnych stanowisk pracy.
§ 4. Urząd Gminy wykonuje zadania :
1) określone ustawami:
a) zadania własne gminy,
b) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
c) inne zadania.
2) zadania powierzone w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej.
________________________________
1 Zmiany do ustawy zostały ogłoszone w : Dz. U z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz.1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48,poz.327.
Rozdział II
ORGANIZACJA URZĘDU GMINY
§ 5. 1. Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Gminy są referaty oraz samodzielne stanowiska pracy.
2. Referaty i samodzielne stanowiska, każde w zakresie określonym w regulaminie, podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań gminy.
§ 6. W skład Urzędu Gminy wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw używają symboli:
1) Referat Organizacyjny i Zarządzania Kryzysowego - ODG;
2) Referat Budżetu i Finansów - BF;
3) Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska - IKS;
4) Urząd Stanu Cywilnego - USC;
5) Samodzielne Stanowisko ds. Obsługi Prawnej - OP;
7) Stanowisko ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu - OZK.
§ 7.1. Referatami kierują kierownicy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, zapewniając właściwe ich funkcjonowanie.
2. Kierownicy referatów zapewniają zgodnie z prawem wykonywanie przypisanych referatom zadań i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem.
Rozdział III
BURMISTRZ, ZASTĘPCA BURMISTRZA, SEKRETARZ GMINY, SKARBNIK GMINY
§ 8. Do zakresu zadań i kompetencji Burmistrza należy:
1) reprezentowanie gminy na zewnątrz ;
2) podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację zadań;
3) upoważnianie pracowników Urzędu Gminy do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych
w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
4) realizacja polityki personalnej w Urzędzie Gminy;
5) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych;
6) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza ustawami, uchwałami Rady oraz wynikających
z postanowień Statutu Gminy;
7) współdziałanie z instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami;
8) organizowanie pracy Urzędu Gminy;
9) wykonywanie funkcji szefa obrony cywilnej;
10) nadzór i odpowiedzialność za realizację uchwał podjętych przez Radę i przedkładanie okresowych sprawozdań z ich
wykonania;
11) rozpatrywanie i udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;
12) wykonywanie bezpośredniego nadzoru i merytoryczna odpowiedzialność za funkcjonowanie:
a) Referatu Budżetu i Finansów,
b) Referatu Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,
c) Urzędu Stanu Cywilnego,
d) Samodzielnego Stanowiska ds. Obsługi Prawnej,
e) Stanowiska ds. Oświaty, Zdrowia , Kultury i Sportu .
§ 9. Zastępca Burmistrza wykonuje zadania i posiada kompetencje w zakresie określonym przez Burmistrza :
1) w czasie nieobecności Burmistrza lub niemożliwości wykonywania swojej funkcji, zastępca Burmistrza przejmuje
zadania i kompetencje Burmistrza w kierowaniu Urzędem ;
2) wykonuje bezpośredni nadzór i merytorycznie odpowiada za funkcjonowanie:
a) Stanowiska ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu,
b) Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
c) Centrum Kultury „ZAMEK”,
d) Samorządowej Administracji Placówek Oświatowych.
3) organizuje współpracę z organizacjami pozarządowymi, grupami samopomocowymi i innymi podmiotami
działającymi na terenie gminy.
§ 10. Do zadań Sekretarza Gminy należą:
1) czuwanie nad przebiegiem i terminowością wykonywanych zadań w Urzędzie Gminy;
2) z upoważnienia Burmistrza organizowanie pracy Urzędu oraz ponoszenie dpowiedzialności za prawidłowe
funkcjonowanie komórek Urzędu pod względem organizacyjnym;
3) odpowiedzialność za dyscyplinę pracy w Urzędzie, prawidłowe załatwianie spraw;
4) prowadzenie wewnętrznej kontroli w Urzędzie z zakresu organizacji pracy i przestrzegania przepisów kpa;
5) nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych na
poszczególnych stanowiskach pracy;
6) uczestnictwo w posiedzeniach Rady;
7) organizowanie i techniczne przygotowanie materiałów na posiedzenia Rady oraz Komisje Rady;
8) zapewnienie warunków materialno - technicznych dla działalności Urzędu Gminy;
9) nadzorowanie procesu informatyzacji , zakupu środków trwałych, remontów oraz gospodarki powierzchnią użytkową
budynku siedziby Urzędu Gminy;
10) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza;
11) nadzór nad funkcjonowaniem Referatu Organizacyjnego i Zarządzania Kryzysowego.
§ 11. Do zadań Skarbnika Gminy należy:
1) zapewnienie realizacji polityki finansowej gminy;
2) organizowanie prac i przygotowywanie materiałów związanych z opracowaniem projektu budżetu;
3) organizowanie prac i przygotowywanie materiałów związanych ze sporządzeniem sprawozdań półrocznych
i rocznych z wykonania budżetu dla organów gminy;
4) bieżące analizowanie sytuacji finansowej gminy;
5) organizowanie prac skutkujących maksymalizacją dochodów podatkowych i innych;
6) analiza wykonywanych zadań realizowanych przez gminę pod kątem zgodności z budżetem;
7) zapewnienie sporządzenia prawidłowej sprawozdawczości budżetowej;
8) wykonywanie funkcji kontrolnych w jednostkach podległych gminie;
9) uczestnictwo w posiedzeniach Rady i Komisji Rady;
10) kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań finansowych gminy oraz udzielanie
upoważnienia innym osobom do dokonywania kontrasygnaty;
11) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad merytoryczną działalnością Referatu Finansów i Budżetu.
Rozdział IV
ZADANIA WSPÓLNE REFERATÓW I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY
§ 12. Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należą:
1) przygotowanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje Rady oraz dla potrzeb Burmistrza i Z-cy
Burmistrza;
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej;
3) współdziałanie ze Skarbnikiem Gminy w zakresie opracowywania projektu budżetu;
4) przygotowanie dla Burmistrza odpowiedzi w porozumieniu ze stanowiskiem obsługi Rady na interpelacje i wnioski
radnych;
5) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz
wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
6) usprawnianie organizacji, metod i form pracy referatów i stanowisk pracy oraz podejmowanie działań na rzecz
usprawnienia pracy Urzędu Gminy;
7) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
8) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych;
9) przygotowywanie projektów sprawozdań oraz analiz i bieżącej informacji z realizacji powierzonych zadań;
10) realizowanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i o ochronie informacji niejawnych;
11) realizacja zadań obronnych i zarządzania kryzysowego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
12) wzajemne współdziałanie i uzgadnianie sposobu realizacji wspólnych przedsięwzięć;
13) wykonywanie na polecenie Burmistrza innych zadań w sprawach nie objętych zakresem działania referatów
i samodzielnych stanowisk pracy;
14) przygotowanie do Biuletynu Informacji Publicznej materiałów z komisji Rady i innych informacji z własnych
stanowisk pracy.
Rozdział V
PODSTAWOWE ZAKRESY DZIAŁANIA REFERATÓW
§ 13. 1. Referat Organizacyjny i Zarządzania Kryzysowego zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Urzędu Gminy, obsługę biurową Rady Miejskiej i Komisji Rady, organizację przyjmowania obywateli w sprawach skarg
i wniosków oraz wykonuje działania w dziedzinie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych.
2. Do podstawowych zadań referatu należy:
1) w zakresie organizacji i obsługi Urzędu :
a) opracowywanie projektu Statutu Gminy i jego nowelizacji,
b) opracowywanie Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy Urzędu oraz kontrola ich realizacji,
c) prowadzenie kancelarii tajnej,
d) wykonywanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
e) prowadzenie sekretariatu Burmistrza i Zastępcy Burmistrza,
f) prowadzenie rejestru skarg i wniosków, opracowywanie analiz,
g) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski ,
h) administrowanie Urzędem,
i) zabezpieczenie mienia Urzędu,
j) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym oraz konserwacją wyposażenia Urzędu,
k) załatwianie całości spraw związanych z pieczęciami urzędowymi,
l) prowadzenie spraw dotyczących utrzymania ładu i porządku w miejscach publicznych,
m) prowadzenie biblioteki oraz archiwum Urzędu,
n) nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości w pomieszczeniach budynku Urzędu,
o) prenumerata i rozdzielnictwo aktów promulgacyjnych i innych,
p) wykonywanie obsługi kancelaryjnej Urzędu Gminy,
q) obsługa informatyczna Urzędu,
r) wykonywanie zadań związanych z wyborami,
s) prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych
powołanych przez Burmistrza,
t) zabezpieczenie przestrzegania w Urzędzie Gminy przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpożarowej,
u) prowadzenie rejestrów pełnomocnictw;
2) w zakresie obsługi Rady Miejskiej i komisji rady:
a) gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady i komisji rady,
b) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady i komisji rady,
c) prowadzenie rejestru:
- uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza,
- wniosków komisji,
- interpelacji i wniosków radnych,
d) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady Miejskiej,
e) udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego;
3) w zakresie działalności gospodarczej :
a) rejestracja działalności gospodarczej;
b) wydawanie zaświadczeń podmiotom gospodarczym o wpisach do ewidencji działalności gospodarczej,
c) przygotowywanie decyzji dotyczących zmian, wykreśleń i odmowy wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
d) prowadzenie spraw z zakresu zbiórek publicznych i zgromadzeń,
e) wydawanie zezwoleń na wykonanie krajowego zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi,
f) przygotowywanie wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej lub
o zmianę cech objętych wpisem, zgłoszenie identyfikacyjne, aktualizacyjne osoby fizycznej prowadzącej działalność
gospodarczą.
4) w zakresie wydawania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych:
a) wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w sklepach detalicznych i zakładach gastronomicznych,
b) prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych według rodzajów,
c) prowadzenie rejestru opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
d) kontrola przestrzegania wymogów ustawowych u podmiotów posiadających lub ubiegających się o zezwolenie na
sprzedaż alkoholu,
e) współdziałanie w przygotowaniu i realizacji „Programu przeciwdziałania alkoholizmowi";
5) w zakresie działalności targowej:
a) przygotowywanie regulaminu targowiska,
b) nadzór nad funkcjonowaniem targowiska;
6) w zakresie informatyzacji:
a) opracowanie i nadzór nad realizacją strategii informatyzacji Urzędu,
b) nadzór nad opracowaniem, wytworzeniem, wdrażaniem i eksploatacją systemów informatycznych,
c) przygotowanie i kontrola realizacji umów związanych z informatyzacją Urzędu,
d) administrowanie infrastrukturą teleinformacyjną Urzędu: serwisami, usługami sieciowymi oraz systemami baz
danych,
e) szkolenie pracowników Urzędu w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i pracy systemami,
f) sprawowanie nadzoru nad modernizowaniem, naprawianiem i konserwowaniem sprzętu komputerowego oraz
drukarek,
g) kontrola oprogramowania antywirusowego, spamu oraz samowolnego instalowania programów,
h) ochrona zbioru danych osobowych, sprzętu, oprogramowania i systemów informatycznych przed dostępem osób
nieuprawnionych,
i) prowadzenie internetowego publikatora WWW, BIP;
7) w zakresie obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego:
a) opracowanie projektów zarządzeń Burmistrza - Szefa Obrony Cywilnej Gminy w sprawie realizacji zadań zarządzania
kryzysowego i obrony cywilnej,
b) koordynowanie i nadzorowanie przygotowań obrony cywilnej realizowanych przez zakłady pracy,
c) opracowywanie i aktualizacja gminnych planów dotyczących obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
d) nadzorowanie i koordynacja opracowania planów obrony cywilnej w zakładach pracy,
e) planowanie i przygotowanie do działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania, utrzymywanie
w gotowości elementów i urządzeń tego systemu,
f) powoływanie i nadzór nad przygotowaniem do działania formacji obrony cywilnej,
g) współudział w opracowywaniu założeń i planów dotyczących ewakuacji ludności i przyjęcia ludności z ewakuacji,
h) przeprowadzenie ewakuacji ludności z terenów zagrożonych,
i) monitorowanie sytuacji powodziowej,
j) nakładanie obowiązku wykonania prac zabezpieczających przed powodzią lub dostarczenia posiadanych materiałów,
k) wydawanie nakazu właścicielom gruntów zbioru płodów rolnych w określonym terminie,
l) organizowanie ochotniczych ratowniczych drużyn przeciwpowodziowych,
m) sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem i zapewnieniem funkcjonowania budowli ochronnych, urządzeń
specjalnych oraz urządzeń i obiektów na potrzeby kierowania obroną cywilną,
n) planowanie zaciemnienia obiektów użyteczności publicznej oraz nadzór nad planowaniem zaciemnienia zakładów
pracy i urządzeń niezbędnych do funkcjonowania w społeczności lokalnej,
o) planowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania sił i środków do prowadzenia akcji
ratunkowych i udzielania pomocy poszkodowanym,
p) współudział w organizowaniu przedsięwzięć w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych i usuwaniu ich skutków,
q) podejmowanie działań zmierzających do reagowania i likwidacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń,
r) planowanie do wykorzystania w akcjach ratunkowych maszyn, urządzeń i sprzętu posiadanego przez zakłady pracy,
s) planowanie ochrony płodów rolnych, zwierząt gospodarskich, pasz, produktów żywnościowych i ujęć wodnych przed
środkami rażenia i aktami terroru,
t) współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień w Świeciu w zakresie nadawania przydziałów organizacyjno
- mobilizacyjnych do formacji obrony cywilnej,
u) składanie wniosków na realizację świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obrony cywilnej,
v) planowanie i nadzór nad realizacją przedsięwzięć w zakresie ochrony dóbr kultury na wypadek
zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
w) realizacja zadań związanych ze szkoleniem ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
x) współpraca z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego w Świeciu,
y) opracowywanie sprawozdań oraz meldunków z realizacji zadań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
z) realizowanie zadań związanych z funkcjonowaniem jednostek ochotniczych straży pożarnych,
za) realizowanie zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
zb) zadania związane z porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli;
8) w zakresie spraw obronnych:
a) przeprowadzenie rejestracji przedpoborowych i udział w przeprowadzeniu poboru w zakresie dot. gminy,
b) wydawanie decyzji w sprawach dot. konieczności sprawowania przez żołnierza bezpośredniej opieki nad członkami
rodziny,
c) wydawanie decyzji dot. wypłacenia ekwiwalentu za udział w ćwiczeniach żołnierzy rezerwy,
d) wydawanie decyzji w sprawie wykonania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz ochrony,
e) opracowanie i aktualizacja dokumentacji akcji kurierskiej i planu rozplakatowania obwieszczeń na wypadek
zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
f) opracowanie dokumentacji obronnej,
g) zgłaszanie niewypałów do likwidacji,
h) nadzór nad ochroną informacji niejawnych;
9) w zakresie zapobiegania i usuwania skutków klęsk żywiołowych:
a) prowadzenie Gminnego Centrum Reagowania,
b) podejmowanie działań redukujących lub eliminujących prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej albo
w znacznym stopniu ograniczające ich skutki,
c) podejmowanie działań planistycznych w zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia klęski
żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do
działań ratowniczych,
d) podejmowanie działań polegających na zapewnieniu pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub zahamowaniu
rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu,
e) podejmowanie działań w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno
- budowlaną strukturę ochronną i alarmową, transportową i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur
organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi.
§ 14. 1. Referat Budżetu i Finansów prowadzi sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu gminy, zapewnia obsługę finansowo - księgową gminy, organizuje i nadzoruje prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne gminy, sporządza sprawozdania z realizacji zadań budżetowych.
2. Do podstawowych zadań referatu należy:
1) w zakresie planowania finansowego:
a) analiza planów ekonomiczno - finansowych jednostek organizacyjnych Gminy prowadzących gospodarkę finansową
na zasadzie prawa budżetowego,
b) nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych jednostek gminnych,
c) kontrola gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych,
d) analiza wykorzystania dotacji budżetowych przez jednostki organizacyjne gminy.
2) w zakresie poboru należności:
a) wymiar i pobór podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości,
b) wymiar i pobór pozostałych podatków lokalnych:
- podatku od posiadania psów,
- podatku od środków transportu,
- opłaty miejscowej,
- opłaty targowej,
c) przyjmowanie opłat skarbowych,
d) sporządzanie upomnień i tytułów wykonawczych na zaległości podatkowe i inne opłaty,
e) załatwianie odwołań od decyzji wymiarowych zobowiązań podatkowych,
f) organizacja i nadzór inkasa w zakresie podatków i opłat lokalnych,
g) przyjmowanie deklaracji i informacji podatkowych,
h) kontrola podatkowa w terenie,
i) stosowanie ulg i zezwoleń w zakresie podatków lokalnych,
j) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących podatków lokalnych;
3) w zakresie opracowywania i wykonywania budżetu gminy oraz księgowości budżetowej:
a) opracowanie projektu budżetu,
b) instruktaż, kontrola i bieżący nadzór finansowy w jednostkach organizacyjnych Gminy prowadzących gospodarkę
finansowaną na zasadach prawa budżetowego,
c) prowadzenie rachunkowości Gminy,
d) sporządzanie sprawozdań i analiz opisowych z wykonania budżetu,
e) dokonywanie zmian w budżecie w toku jego wykonania na podstawie uchwał własnych oraz innych organów,
f) przygotowywanie projektów uchwał budżetowych oraz podatkowych Rady Miejskiej,
g) obliczanie wynagrodzeń pracowników urzędu,
h) ubezpieczenie pracowników i załatwienie wszelkich spraw związanych z tym ubezpieczeniem,
i) w zakresie inwentaryzacji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych:
- prowadzenie ewidencji wartościowej środków trwałych i naliczanie umorzeń,
- ustalenie wartości spisowych składnika majątkowego,
- ustalanie różnic inwentaryzacyjnych,
- rozliczanie inwentaryzacji;
4) w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej Urzędu:
a) organizowanie działań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej Urzędu,
b) opracowanie i upowszechnianie instrukcji przeciwpożarowej, a także instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy,
c) przeprowadzanie kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia i higieny pracy w Urzędzie i
w jednostkach organizacyjnych,
d) współpraca z Państwową Inspekcją Pracy, Powiatowym Inspektorem Sanitarnym oraz z Komendą Powiatową
Państwowej Straży Pożarnej w Świeciu,
e) prowadzenie spraw związanych z profilaktyką ochrony zdrowia pracowników Urzędu,
f) prowadzenie dochodzeń powypadkowych, rejestrów oraz dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy i chorób
zawodowych,
g) współpraca z referatami, samodzielnymi stanowiskami pracy i jednostkami organizacyjnymi w zakresie zagadnień
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ppoż.
§ 15. 1. Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska wykonuje zadania dotyczące: przygotowania i prowadzenia inwestycji gminnych, zagospodarowania przestrzennego, własności lokali, gospodarki nieruchomościami, ochrony gruntów rolnych, zakresu prawa wodnego, geodezyjnego, ochrony środowiska i promocji.
2. Do podstawowych zadań referatu należy:
1) w zakresie planowania przestrzennego:
a) bieżąca aktualizacja opracowanego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy
Nowe,
b) aktualizacja planów zagospodarowania przestrzennego gminy,
c) przygotowanie materiałów wymaganych przez ustawę o planowaniu, i zagospodarowaniu przestrzennym w celu
sporządzenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zmian do planu,
d) przedstawianie Radzie Miejskiej nieuwzględnionych uwag do projektów planów, które rozstrzygnie Rada w drodze
uchwały,
e) wydawanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego,
f) prowadzenie rejestrów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, gromadzenie materiałów
związanych z tymi planami przekazywanie do archiwum oryginałów miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego, również uchwalonych i nieobowiązujących,
g) przekazywanie wojewodzie i staroście uchwalonych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
h) przygotowywanie oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy,
i) przygotowywanie decyzji związanych z pobraniem jednorazowej opłaty w związku ze wzrostem
wartości nieruchomości przez zmiany dokonywane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
j) przygotowywanie wniosków dotyczących zmiany przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze - w ramach
planów zagospodarowania przestrzennego,
k)wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
l) wydawanie decyzji o wygaśnięciu decyzji o warunkach zabudowy,
m) wydawanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu,
n) prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
o) przygotowanie materiałów do granicy polno – leśnej,
p) planowanie inwestycji urządzeń infrastruktury komunalnej, uzbrojenia technicznego, a w szczególności
przygotowanie terenu pod budownictwo mieszkaniowe,
q) przygotowanie projektów inwestycyjnych oraz ich realizacja i przejmowanie do eksploatacji,
r) przygotowywanie dokumentów celem uzyskania środków finansowych na zadania inwestycyjne ze źródeł
pozabudżetowych,
s) współdziałanie z podmiotami zajmującymi się dostawą energii elektrycznej cieplnej, gazu,odprowadzaniem ścieków
oraz właścicielami linii telekomunikacyjnych, telewizyjnych, informatycznych i innych;
2) w zakresie inwestycji:
a) przygotowywanie przetargów na opracowanie projektów budowlanych i na wykonawstwo robót budowlanych,
b) przygotowywanie dokumentacji formalno - prawnej do pozwoleń na budowę,
c) prowadzenie negocjacji z projektantami i wykonawcami robót w zakresie przyjętych rozwiązań i ewentualnych
zmian,
d) wypełnianie obowiązków inwestora związanych z procesem budowlanym do przekazania w użytkowanie włącznie,
e) przechowywanie dokumentów budowy do momentu przekazania w użytkowanie.
f) planowanie inwestycji wodociągowych, kanalizacyjnych, telefonicznych i innych infrastrukturalnych na terenie wsi;
3) w zakresie geodezji i gospodarki gruntami:
a) prowadzenie ewidencji gruntów mienia komunalnego na terenie gminy,
b) przygotowanie umów najmu i dzierżawy dotyczących mienia komunalnego oraz prowadzenie rejestru umów,
c) przygotowywanie gruntów dla zabezpieczenia potrzeb wynikających z planu zagospodarowania przestrzennego,
d) współdziałanie z jednostkami wykonawstwa geodezyjnego,
e) przygotowanie do sprzedaży lokali i budynków oraz gruntów stanowiących własność mienia komunalnego,
f) scalanie i podziały nieruchomości na terenie gminy,
g) prowadzenie całości spraw dotyczących oddawania w użytkowanie wieczyste i sprzedaży nieruchomości
w szczególności:
- prowadzenie ewidencji oddanych w użytkowanie wieczyste gruntów i sprzedaży nieruchomości,
- kontrola zabudowy działek,
- egzekwowanie terminów zabudowy działek,
h) przygotowywanie decyzji o naliczaniu opłat adiacenckich,
i) nazewnictwo ulic i numeracja budynków na terenie gminy,
j) zarządzanie nieruchomościami komunalnymi nie przekazanymi w zarząd innym jednostkom organizacyjnym,
k) przygotowanie dokumentacji do wykupu nieruchomości niezbędnych do wykonania zadań Gminy,
l) pobór należności gminy w zakresie:
- wieczystego użytkowania gruntów,
- zarządu i użytkowania gruntów,
- dzierżawy gruntów pod garaże i lokale handlowe,
- sprzedaż mienia komunalnego,
- najmu lokali użytkowych, dzierżawy,
- sprzedaży lokali mieszkalnych.
4) w zakresie ochrony dóbr kultury:
a) prowadzenie gminnej ewidencji zabytków,
b) sporządzanie gminnego programu opieki nad zabytkami,
c) składanie sprawozdań z realizacji programu opieki nad zabytkami,
d) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem pomnika kulturowego,
e) przygotowanie planu ochrony parku kulturowego,
f) udzielenie dotacji na prace konserwatorskie i restauratorskie,
g) wydawanie zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytku w nagłych przypadkach
i niezwłoczne zawiadomienie o tym właściwego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
h) zgłaszanie Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru
zabytków,
i) składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury, nieruchomości oraz kolekcji,
j) przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu zabytkowego lub odkryciu wykopaliska,
k) niezwłoczne zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o otrzymaniu wiadomości dotyczącej
znalezienia lub odkrycia przedmiotu archeologicznego lub wykopaliska,
l) działanie w porozumieniu z konserwatorem zabytków w zakresie używania obiektu zabytkowego zgodnie z zasadami
opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej;
5) w zakresie gospodarki komunalnej leży:
a) organizowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi,
b) utrzymywanie czystości, ładu i porządku na terenach komunalnych,
c) eksploatowanie kanalizacji i studni publicznych,
d) prowadzenie ewidencji miejsc pamięci narodowej,
e) zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych,
f) wydawanie decyzji o zamknięciu cmentarzy,
g) utrzymywanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi,
h) wydawanie decyzji o przeznaczeniu terenu cmentarnego na inny cel po upływie 40 lat od ostatniego pochowania,
i) utrzymanie zieleni miejskiej i zieleni na terenach wsi,
j) utrzymanie placów zabaw i komunalnych terenów sportowo – rekreacyjnych,
k) nadzorowanie funkcjonowania oświetlenia ulic, placów i dróg na terenie miasta i gminy,
l) zapewnienie opieki bezpańskim zwierzętom domowym, likwidacja zagrożeń ze strony bezpańskich zwierząt,
współpraca ze schroniskiem dla zwierząt,
m) prowadzenie bieżących napraw i utrzymanie gminnych dróg, ulic, chodników i parkingów,
n) prowadzenie przeglądu i nadzorowanie stanu oznakowania i nazewnictwa ulic, placów na terenie miasta i gminy,
o) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz naliczenia opłaty,
p) wydawanie opinii w: sprawie przebiegu dróg powiatowych i wojewódzkich oraz zaliczania dróg do kategorii dróg
wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
q) wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów nie związanych z gospodarką drogową , a także
orzekanie o przywrócenie pasa drogowego do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia w odniesieniu do dróg
gminnych,
r) ustalanie miejsc, gdzie pobiera się opłaty za parkowanie pojazdów i ich wysokości, sposobu pobierania,
s) prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
t) planowanie inwestycji związanych z działalnością komunalną,
u) wydawanie zezwolenia na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie rasy uznanej za agresywną;
w) sprawdzanie czy taryfy opłat za wodę i ścieki zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków oraz weryfikowanie kosztów związanych ze
świadczeniem usług,
z) określanie i podawanie do publicznej wiadomości wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się
o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
- odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
- prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
za) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie:
- odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
- prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
zb) wydawanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zapotrzebowania w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków.
6) w zakresie rolnictwa:
a) wydawanie opinii dotyczących dzierżawienia obwodów łowieckich,
b) przeznaczanie kwot otrzymanych z czynszu dzierżawnego za obwód łowiecki na cele społeczne gminy,
c) współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckim obszarów gminy,
w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny bytującej na jej terenie,
d) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszenia o podejrzeniu zachorowania lub zachorowaniu zwierząt na chorobę
zakaźną, a w przypadku wałęsania się zwierzęcia chorego lub podejrzanego o wściekliznę, podjęcie starań mających
na celu jego schwytanie lub zabicie,
e) wyznaczanie biegłych do wyceniania zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej,
f) podawanie do wiadomości osób zainteresowanych lub wiadomości publicznej o zarządzonym przez państwowego
lekarza weterynarii tymczasowych środkach w celu umiejscowienia choroby i dopilnowania ich wykonania,
g) nakazywanie posiadaczom gruntu rolnego zniszczenia zasiewów lub nasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności,
h) przyjmowanie zawiadomienia o pojawieniu się organizmów kwarantannowych,
i) organizuje i przeprowadza spisy rolne;
7) w zakresie prawa wodnego:
a) zatwierdzanie ugody w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,
b) nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniami lub zakazywanie
wprowadzania ścieków do wody w przypadku wprowadzania przez właściciela gruntu ścieków do wód nienależycie
oczyszczonych,
c) szacowanie strat doznanych w wyniku wystąpienia powodzi,
d) decydowanie o wykonaniu przez państwowe jednostki organizacyjne robót i urządzeń w celu polepszenia stosunków
wodnych,
e) wydawanie pozwoleń wodno prawnych na zwykłe korzystanie z cudzej wody,
f) nakładanie obowiązku wykonania prac zabezpieczających przed powodzią lub do dostarczenia posiadanych
materiałów, wykonania prac zabezpieczających przed powodzią lub do dostarczenia posiadanych materiałów,
g) ustanawianie strefy ochronnej źródeł, przyznawanie odszkodowania za szkodę poniesioną w związku ze zmianą
zagospodarowania gruntów w strefie ochronnej;
8) w zakresie ochrony środowiska:
a) wykonywanie zadań dot. gminy zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska,
b) kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska,
c) opiniowanie projektów koncesji na eksploatację kruszywa naturalnego,
d) wydawanie decyzji w zakresie usuwania drzew i krzewów oraz nadzór nad lasami komunalnymi;
9) w zakresie promocji:
a) przygotowywanie wniosków o pozyskiwanie środków finansowych z funduszy unijnych oraz krajowych funduszy
strukturalnych ,
b) prowadzenie całości spraw związanych z uczestnictwem w targach i wystawach, których celem jest promowanie
możliwości społeczno – gospodarczych gminy,
c) współpraca w przygotowaniu imprez służących promocji gminy i regionu,
d) opracowywanie i zlecanie wykonania materiałów promocyjnych;
10) w zakresie zamówień publicznych:
a) prowadzenie postępowań dotyczących zamówień publicznych w zakresie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień
publicznych i przepisach wykonawczych do ustawy,
b) współdziałanie z referatami, samodzielnymi stanowiskami pracy i jednostkami organizacyjnymi w sprawach
zamówień publicznych i pozyskiwania funduszy pozabudżetowych,
c) sporządzanie sprawozdań dotyczących zamówień publicznych i pozyskiwania funduszy pozabudżetowych,
d) kontrolowanie sposobu realizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
§ 16. Do zakresu działań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) w zakresie rejestracji stanu cywilnego:
a) dokonywanie rejestracji stanu cywilnego obywateli, sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów, prowadzenie
akt zbiorowych,
b) nanoszenie do ksiąg stanu cywilnego wzmianek i przypisków na podstawie dokumentów mających wpływ na
treść lub ważność aktu stanu cywilnego wpływających z sądów i innych organów państwowych,
c) systematyczne przekazywanie danych dotyczących stanu cywilnego organom ewidencji mających powiązania
z systemem ewidencyjnym PESEL,
d) przyjmowanie zapewnień i oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w sposób określony Kodeksem Rodzinnym
i Opiekuńczym,
e) przyjmowanie oświadczeń o powrocie do nazwiska rodowego kobiety rozwiedzionej, o uznaniu dziecka,
o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
f) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach sprostowania błędów pisarskich, umiejscowienia aktów
stanu cywilnego sporządzonych za granicą na zawarcie małżeństwa poza miejscem zamieszkania, przed upływem
terminu wyczekiwania do zawarcia małżeństwa,
g) prowadzenie korespondencji konsularnej,
h) wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywateli polskich do zawarcia małżeństwa za granicą,
i) przygotowywanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych „Za długoletnie pożycie
małżeńskie”,
j) prowadzenie archiwum ksiąg i akt stanu cywilnego własnych oraz wtóropisów ,
k) prowadzenie rejestrów aktów stanu cywilnego,
l) sporządzanie sprawozdań GUS z zakresu stanu cywilnego i dowodów osobistych;
2) w zakresie ewidencji ludności:
a) meldowanie i wymeldowywanie osób na pobyt stały i czasowy, przyjmowanie wniosków i ich porównanie z aktami
stanu cywilnego,
b) wykonywanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania w oparciu o obowiązujące
przepisy,
c) występowanie do Departamentu Rejestrów Państwowych o numery ewidencyjne PESEL i nanoszenie ich na Karty
Osobowe Mieszkańca,
d) udzielanie informacji adresowych,
e) systematyczne przekazywanie danych do systemu ewidencyjnego PESEL,
f) udział w przebiegu i przygotowaniu wyborów parlamentarnych i samorządowych,
g) nanoszenie danych z książeczek wojskowych odnośnie numeru i stopni wojskowych na karty KOM,
h) przyjmowanie wniosków wraz z dokumentami o wydanie dowodu osobistego,
i) archiwizowanie kopert osobowych,
j) prowadzenie rejestru wyborców.
§ 17. Do zakresu działania stanowiska ds. oświaty, zdrowia, kultury i sportu należy w szczególności:
1) w zakresie oświaty :
a) realizacja zadań z zakresu ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela dotyczących organów gminy,
b) przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z kształtowaniem sieci szkół podstawowych i gimnazjów,
c) przygotowanie i prowadzenie procedur związanych z zakładaniem, przekształcaniem i likwidowaniem gminnych
jednostek oświatowych,
d) sporządzanie analiz demograficznych uczniów oraz liczby dzieci dowożonych do szkół,
e) podejmowanie inicjatyw w sprawach niezbędnych bieżących remontów szkół,
f) przygotowanie projektów aktów administracyjnych dotyczących oświaty,
g) opracowanie projektów uchwał Rady Miejskiej i Zarządzeń Burmistrza w zakresie zadań wynikających z zakresu
obowiązków,
h) sporządzanie pism w sprawach nie wymagających wydania decyzji administracyjnych oraz udzielanie odpowiedzi na
interpelacje i zapytania radnych,
i) sporządzenie sprawozdań i analiz dotyczących spraw objętych zakresem czynności,
j) organizacja systemu dowozu uczniów do szkół;
2) w zakresie zdrowia:
a) współdziałanie z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w celu zapewnienia prawidłowego stanu
opieki lekarskiej na terenie gminy,
b) współdziałanie z Państwową Inspekcją Sanitarną celem zapewnienia właściwych warunków sanitarnych w obiektach
oświatowo-kulturalnych na terenie gminy,
c) prowadzenie spraw związanych z przeciwdziałaniem narkomanii i alkoholizmowi, współpraca ze stacjonarnymi
zakładami lecznictwa odwykowego i domami pomocy społecznej w zakresie pomocy osobom zobowiązanym do
poddania się leczeniu odwykowemu,
d) współdziałanie z MGOPS w Nowem;
3) w zakresie kultury:
a) nadzorowanie działalności artystycznej, widowiskowej i rozrywkowej prowadzonej na terenie gminy przez jednostki
organizacyjne gminy,
b) nadzór nad działalnością biblioteki publicznej,
c) współpraca w przygotowaniu imprez kulturalnych i sportowych na terenie gminy;
4) w zakresie sportu :
a) inicjowanie i podejmowanie działań oraz współpracy w zakresie organizacji i rozwoju kultury fizycznej, turystyki
i wypoczynku na terenie gminy,
b) inicjowanie rozwoju usług sportowych i turystycznych,
c) współdziałanie z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom
kąpiącym się, pływającym i uprawiającym sporty wodne.
§ 18. Do zakresu działań pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych w szczególności należy:
1) w zakresie ochrony informacji niejawnych:
a) przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych,
b) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
c) przeprowadzanie kontroli ochrony informacji niejawnych, ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
d) opracowanie planu ochrony i nadzorowanie jego realizacji,
e) przeprowadzanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
f) współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa i informowanie na
bieżąco Burmistrza o przebiegu tej współpracy,
g) opracowanie planu postępowania z materiałami zawierającymi wiadomości niejawne stanowiące tajemnicę
państwową – w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
h) opracowanie szczegółowego planu w zakresie ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową
– oznaczonych klauzulą " zastrzeżone ",
i) wyjaśnianie okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
j) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach,
z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
k) wnioskowanie o wyznaczenie kierownika kancelarii tajnej oraz wyznaczanie pracownika przejmującego kancelarię
tajną w przypadku czasowej nieobecności kierownika kancelarii tajnej,
l) przeprowadzanie postępowań sprawdzających zwykłych, wydawanie poświadczenia bezpieczeństwa oraz
prowadzenie ewidencji osób, które uzyskały poświadczenie bezpieczeństwa;
2) w zakresie kancelarii tajnej:
a) bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w urzędzie,
b) udostępnianie lub wydawanie dokumentów oznaczonych klauzulą "Ściśle tajne", "Tajne", "Poufne". "Zastrzeżone"
osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa,
c) egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne,
d) kontrola przestrzegania właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w kancelarii tajnej oraz w urzędzie,
e) wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony,
f) prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały
udostępnione pracownikom.
Rozdział VI
TRYB PRZYJMOWANIA , ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG
I WNIOSKÓW
§ 19. 1. Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik i kierownicy referatów przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach 1200 – 1600 .
2. Pozostali pracownicy Urzędu Gminy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach
pracy Urzędu.
3. W przypadku, gdy wtorek przypada w dniu ustawowo wolnym od pracy, Burmistrz, Zastępca Burmistrza,
Sekretarz, Skarbnik i kierownicy referatów przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu
roboczym w godzinach 1200 – 1600 .
4. Informacja o dniach i godzinach przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków winna być wywieszona
w widocznym miejscu w gmachu Urzędu Gminy.
§ 20. Pracownik przyjmujący obywateli w sprawach skarg i wniosków sporządza protokół przyjęcia zawierający: imię , nazwisko i adres składającego, zwięzłe określenie sprawy, imię i nazwisko przyjmującego, podpis składającego
i przyjmującego skargę.
§ 21. Rejestr skarg i wniosków prowadzi referat Organizacyjny i Zarządzania Kryzysowego.
§ 22. 1. Urząd Gminy stosuje typowe rejestry skarg i wniosków, oznaczone typowymi symbolami:
1) S – skarga;
2) W- wniosek.
2. Skargi i wnioski wnoszone przez senatorów, posłów lub radnych opatruje się dodatkową literą: „s”, „p”, lub „r”.
§ 23. 1. Skargi i wnioski składane lub adresowane do Burmistrza rozpatruje Referat ,Organizacyjny i Zarządzania Kryzysowego.
2. Pozostałe skargi i wnioski rozpatrują referaty w ramach swojej właściwości rzeczowej.
§ 24. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisują:
1) w sprawach rozpatrywanych przez Referat Organizacyjny i Zarządzania Kryzysowego - Burmistrz, Sekretarz;
2) w pozostałych sprawach - kierownicy referatów.
§ 25. Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Referat Organizacyjny i Zarządzania Kryzysowego, który:
1) czuwa nad terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków oraz udzieleniem odpowiedzi;
2) udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwienia
sprawy, kieruje obywatela do właściwego referatu lub organizuje przyjęcie obywateli przez Burmistrza;
3) prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg i wniosków w referatach;
4) opracowuje okresowe analizy rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 26. Kierownicy referatów odpowiedzialni są za:
1) wszechstronne wyjaśnienie i terminowe załatwienie skarg i wniosków;
2) niezwłoczne przekazywanie Referatowi Organizacyjnemu i Zarządzania Kryzysowego wyjaśnień oraz dokumentów
niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków przez ten referat.
Rozdział VII
ORGANIZOWANIE DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 27. Celem kontroli jest:
1) zapewnienie Burmistrzowi informacji niezbędnych do podejmowania prawidłowych decyzji;
2) ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosowanych metod
i środków;
3) doskonalenie metod pracy Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 28.1. Kontrolę zewnętrzną w jednostkach wykonują osoby upoważnione przez Burmistrza.
2. Szczegółowe zasady kontroli zewnętrznej reguluje Zarządzenie Burmistrza Nr 7 z dnia 11 czerwca 2003 roku .
§ 29. Kontrolę wewnętrzną wykonują:
1) Sekretarz Gminy - całość spraw związanych z funkcjonowaniem Urzędu;
2) referat Finansów i Budżetu w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi i kredytami oraz
prowadzenia rachunkowości;
3) pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych w zakresie przestrzegania ustawy o informacjach niejawnych;
4) doraźne zespoły powoływane przez Burmistrza.
§ 30. 1. Referaty prowadzą działalność kontrolną na podstawie rocznych planów kontroli ,zatwierdzonych przez Burmistrza lub na podstawie, doraźnego polecenia Burmistrza.
2. Plan kontroli określa jednostkę kontrolowaną, zakres kontroli i termin jej przeprowadzenia.
3. Kierownicy referatów są odpowiedzialni za właściwe przygotowanie i przeprowadzenia kontroli, prawidłowe
wykorzystanie wniosków i zaleceń kontroli.
§ 31. Kontrola wewnętrzna prowadzona jest zgodnie z Regulaminem Kontroli Wewnętrznej stanowiącym załącznik
nr 1 do zarządzenia.
Rozdział VIII
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 32. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędzie Gminy reguluje instrukcja kancelaryjna. Postępowanie z dokumentami stanowiącymi tajemnicę państwową i służbową regulują odrębne przepisy.
§ 33. 1. Do podpisu Burmistrza zastrzeżone są:
1) pisma w sprawach należących do jego właściwości;
2) odpowiedzi na wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli Prokuratury i Regionalnej Izby Obrachunkowej;
3) decyzje w sprawach kadrowych pracowników Urzędu Gminy;
4) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Burmistrza do jego podpisu;
5) korespondencja kierowana do :
a/ Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu i Senatu oraz posłów i senatorów,
b/ Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
c/ ministrów oraz kierowników urzędów centralnych,
d/ wojewodów, marszałków województw,
e/ przewodniczących sejmików województw,
f/ starostów,
g/ wójtów, burmistrzów, prezydentów
h) przewodniczących rad jednostek samorządu terytorialnego.
2. W czasie nieobecności Burmistrza dokumenty określone w ust. l podpisuje Zastępca Burmistrza albo Sekretarz
Gminy.
§ 34. 1. Kierownicy referatów i ich zastępcy podpisują na podstawie upoważnienia Burmistrza decyzje
w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Pracownicy opracowują pisma, parafują je swoim podpisem umieszczonym pod tekstem
z lewej strony.
§ 35. Obowiązki dotyczące porządku wewnętrznego w Urzędzie Gminy oraz obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy ustalony przez Burmistrza.
§ 36. 1. Ustala się strukturę organizacyjną w formie graficznej stanowiącą załącznik do zarządzenia nr 2.
§ 37. Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.
§ 38. Traci moc Zarządzenie Nr 21/2004 Burmistrza Nowego z dnia 25 lutego 2004 roku w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego urzędu Gminy w Nowem.
§ 39. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 października 2007 roku.
Burmistrz
Stanisław Butyński
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia
Burmistrza Nowego z dnia 27 września 2007 roku
Regulamin kontroli wewnętrznej
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1. Regulamin kontroli wewnętrznej urzędu zwany dalej regulaminem określa organizację, zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznej w urzędzie.
§ 2. Do przeprowadzania kontroli upoważnieni są:
1) skarbnik, sekretarz w sprawach funkcjonowania urzędu;
2) burmistrz w sprawach związanych z działalnością gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracowników
mianowanych;
3) kierownik referatu w stosunku do swoich podwładnych;
4) pełnomocnik ochrony informacji niejawnych w zakresie przestrzegania Ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§ 3. Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na:
1) ustaleniu stanu faktycznego;
2) badaniu zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi;
3) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości jak również osób za nie odpowiedzialnych;
4) wskazaniu sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowościi uchybień w zaleceniach
pokontrolnych;
5) wskazaniu przykładów sumiennej i dobrej pracy.
Rozdział II.
System oraz formy kontroli wewnętrznej.
§ 4.1. Kontrola wewnętrzna może mieć charakter:
1) kontroli wstępnej, polegającej na badaniu zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem, ma na
celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom;
2) kontroli bieżącej - polegającej na badaniu czynności i wszelkich operacji gospodarczych;
3) kontroli następnej -obejmującej badanie dokumentów odzwierciedlające czynności już dokonane;
2. Na dowód dokonania kontroli wewnętrznej dokumentu kontrolujący opatruje go podpisem i datą.
§ 5. Kontrola wewnętrzna może być przeprowadzona w następujący sposób:
1) kontrola formalna tj. badanie prawidłowości dokumentów, urządzeń ewidencyjnych i sprawozdań w zakresie
zgodności z obowiązującymi przepisami określającymi zarówno sposób sporządzania, akceptowania, kontroli
i konfrontacji dokumentów jak i opracowania sprawozdawczości;
2) kontrola rachunkowa tj. badanie prawidłowości działań arytmetycznych;
3) kontrola merytoryczna tj. badanie rzetelności, gospodarności i zasadności wszelkich operacji gospodarczych
z treścią badanych dokumentów oraz obowiązującymi przepisami.
Rozdział III.
Tryb przeprowadzania kontroli
§ 6. 1. Kontrole przeprowadzone są w oparciu o harmonogram kontroli bądź na zlecenie w sposób wyrywkowy.
2. Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli uprzedza kontrolowanego o dacie, terminie kontroli ustnie lub pisemnie.
3. Burmistrz zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli.
Kontrolowany przedstawia żądane dokumenty dotyczące przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe udzielanie
wyjaśnień przez pracowników.
4. Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w urzędzie.
Rozdział IV.
Obowiązki kontrolujących
§ 7. Do obowiązków kontrolującego należy:
1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego;
2) w razie stwierdzenia nieprawidłowości, uchybień, ustalenie ich przyczyn i skutków;
3) ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia.
§ 8.1.Kontrolujący jest zobowiązany sporządzić protokół wskazując w nim prawidłowości jak i nieprawidłowości. Protokół winien być zakończony wnioskami.
2. Protokół sporządza się w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, w tym jeden egzemplarz otrzymuje osoba
kontrolowana.
3. Osoba kontrolowana ma prawo złożyć zastrzeżenie do protokołu kontroli, które wraz z wyjaśnieniami kontrolującego
ostatecznie rozstrzyga Burmistrz.
§ 9. Kontrolujący zobowiązany jest powiadomić o wynikach Burmistrza i bezpośredniego przełożonego osoby kontrolowanej.
Rozdział V.
Postanowienia końcowe
§ 10. Na żądanie osoby przeprowadzającej kontrolę wewnętrzną pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są do udzielania wszelkich wyjaśnień ustnych i pisemnych w sprawach przedmiotu kontroli.
§ 11.Pracownik kontrolowany jest zobowiązany do złożenia w ciągu 7 dni pisemnych wyjaśnień w stosunku do zawartych w protokole ustaleń.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | St. Butyński |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | G. Matusiak |
Data wprowadzenia: | 2007-10-12 14:13:40 |
Opublikował: | G. Matusiak |
Data publikacji: | 2007-10-12 14:19:42 |
Ostatnia zmiana: | 2007-10-15 09:43:36 |
Ilość wyświetleń: | 3514 |