ZARZĄDZENIE NR 78/2011

BURMISTRZA  NOWEGO

z dnia 6 września 2011 r.

w sprawie procedury gromadzenia środków publicznych.

 

       Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3, w związku z art. 68 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.?[1]) zarządzam, co następuje:

 

§ 1. Procedura dotyczy następujących rodzajów dochodów:

1)      dochody z podatku od środków transportowych;

2)      dochody z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego, od osób fizycznych;

3)      dochody z podatków od  osób prawnych;

4)      dochody z opłat lokalnych;

5)      dochody z majątku Gminy;

6)      dochody uzyskane przez jednostki budżetowe Gminy;

7)      dochody od nieterminowo przekazywanych należności,

8)      dochody z tytułu odsetek gromadzonych na rachunkach bankowych Gminy;

9)      dochody z tytułu udzielonych Gminie dotacji z budżetów innych jst.;

10)   dochody z tytułu opłaty adiacenckiej;

11)   dochody z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego;

12)   dochody z dotacji, subwencji;

13)   dochody z tytułu dywidendy z PUM;

14)   dochody z tytułu opłaty produktowej;

15)   dochody z tytułu opłaty eksploatacyjnej;

16)   dochody z tytułu posiadania psów;

17)   dochodów  z tytułu dotacji, subwencji, udziały w podatkach dochodowych, wpływy za usługi opiekuńcze, wpływy za posiłki, wpływy za przedszkole;

18)   dochodów z Funduszu Ochrony Środowiska.

§ 2. Kontrola w zakresie gromadzenia dochodów publicznych obejmuje:

1)      sprawdzenie wymiaru   podatku od środków transportowych, od nieruchomości, rolnego, leśnego, od osób fizycznych i prawnych dokonywane jest w okresach miesięcznych przez  Inspektora ds. wymiaru podatku , a w razie nieobecności zastępowany jest przez Inspektora ds. poboru podatku;

2)      sprawdzenie  dochodów  z  tytułu  podatków  od środków  transportowych, od nieruchomości, rolnego, leśnego, od osób fizycznych i prawnych dokonywane jest w okresach miesięcznych przez  Inspektora ds. poboru podatku , a w razie nieobecności zastępowany jest przez Inspektora ds. wymiaru podatku;

3)      sprawdzenie dochodów z  opłaty  targowej, dokonywane jest co miesiąc przez Kierownika Referatu Organizacyjnego i Zarządzania Kryzysowego, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Referenta prawno –administracyjnego;

4)      sprawdzenie dochodów z opłaty od posiadania psów, dokonywanej jest co miesiąc przez Inspektora ds. poboru podatku, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Inspektora ds. wymiaru podatku;

5)      sprawdzenie dochodów z  opłaty  miejscowej, dokonywane   jest  w okresie czerwiec – wrzesień przez  Inspektora ds. wymiaru podatku, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Inspektor ds. poboru podatków;

6)      sprawdzenie dochodów z majątku Gminy ( sprzedaży, najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, użytkowania ) dokonywane jest co miesiąc przez Głównego Księgowego, a w razie nieobecności  zastępowany jest przez Inspektora ds. gospodarki gruntami Referatu Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska;

7)      sprawdzenie dochodów uzyskiwanych przez jednostki budżetowe Gminy i dochodów     od nieterminowo przekazywanych należności  przypisanych, odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych Gminy, przypisanych odsetek    od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych Gminy, dokonywane jest  co kwartał przez Podinspektor ds. księgowości budżetowej, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Samodzielnego Referenta ds. księgowości budżetowej ;

8)      sprawdzenie dochodów z tytułu  opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dokonywane  jest w miesiącu następującym po terminie płatności przez Referenta prawno-administracyjnego, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Kierownika  Referatu Organizacyjnego i Zarządzania Kryzysowego;

9)      sprawdzenie dochodów z tytułu podatku od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych, dochodowy od osób fizycznych, opłacany w formie karty podatkowej dokonywana jest co miesiąc przez Podinspektora ds. księgowości budżetowej. a w razie nieobecności zastępowany jest przez  Samodzielny Referenta ds. księgowości budżetowej;

10)    sprawdzanie dochodów z tytułu  opłaty adiacenckiej dokonywana jest co miesiąc przez Podinspektora ds. księgowości budżetowej, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Kierownika Referatu  Inwestycji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska;

11)   sprawdzenie dochodów  z tytułu dotacji , subwencji, udziały w podatkach dochodowych,wpływy za usługi opiekuńcze, wpływy za posiłki, wpływy za przedszkole, dokonywana  jest co kwartał przez Podinspektora ds. księgowości budżetowej, a w razie nieobecności przez Samodzielnego Referenta ds. księgowości budżetowej;

12)   sprawdzanie dochodów za  zajęcie pasa drogowego, opłatę eksploatacyjną i produktową dokonywana jest co miesiąc przez Inspektor ds. rolnictwa i ochrony środowiska, a w razie nieobecności zastępowany jest przez inspektor ds. gospodarki gruntami;

13)   sprawdzanie dochodów z dywidendy  dokonywana jest co kwartał przez Skarbnika Gminy, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Głównego Księgowego;

14)   sprawdzanie dochodów z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej dokonywana jest co miesiąc przez Głównego Księgowego, a w razie nieobecności zastępowany jest przez Podinspektora ds. księgowości budżetowej.

 

Zwrot środków publicznych

§ 2. Termin zwrotu środków publicznych niewykorzystanej części dotacji celowej, nie może  być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania.

1)      na podstawie rozliczenia, w przypadku gdy dotacja została pobrana w nadmiernej wysokości, Główny Księgowy określa wysokość kwoty podlegającej zwrotowi  i informuje kierownika jednostki o konieczności dokonania zwrotu środków publicznych;

2)      w przypadku gdy dotacja została w części  lub całości  wykorzystana  niezgodnie z przeznaczeniem,  dysponent środków określa wysokość kwoty podlegającej zwrotowi;

3)      zatwierdzony wniosek lub pismo/decyzja dysponenta środków otrzymuje Gł. Księgowy, który dokonuje przelewu środków na wskazane konto bankowe;

4)      zwrotu środków publicznych odpowiednim dysponentom środków dokonuje się w terminach ustalonych w ustawie o finansach publicznych.

§ 3. Jednym z elementów procedury jest sprawdzenie czy przy gromadzeniu środków   publicznych oraz ich zwrocie stosowane są następujące zasady:

1)      planowania wszystkich dochodów wynikających z przepisów prawa, które jednostka może pobierać;

2)      zgromadzone środki publiczne wynikające z dochodów nie mogą być przeznaczone na bieżące wydatki jednostki;

3)      odpowiedniego zabezpieczenia, jeżeli środki pieniężne wpływają do kasy jednostki;

4)      zmniejszania ryzyka wystąpienia niekorzystnych czynników, mających wpływ na zmniejszenie dochodów jednostki;

5)      zgodności opisu stosowanego na dokumentach ze stanem faktycznym;

6)      odpowiedniego ewidencjonowania środków na odpowiednich kontach księgowych zgodnie z przyjętymi uregulowaniami;

7)      gromadzenia środków publicznych na właściwych rachunkach bankowych,;

8)      bieżącego przekazywania informacji o zaobserwowanych czynnikach zwiększających ryzyko wystąpienia szkody lub kradzieży w gromadzonych środkach publicznych.

 

§ 4. W procesie przeprowadzania kontroli należy stosować zakresy kontrolne, znajdujące się w załączniku nr 1.

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

                                                                                                                     Burmistrz

                                                                                                                 Czesław Woliński

 

 

 

 

[1] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 roku Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr152, poz. 1020, Nr 238, poz.1578, Nr 257, poz. 1726.