UCHWAŁA NR XLI/242/2010

RADY MIEJSKIEJ W NOWEM

z dnia 29 kwietnia 2010 roku

 

w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2009.

 

Na postawie art.18 ust. 2, pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[1] ) oraz art. 199 ust. 3 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o  finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm. [2])w związku z art. 121 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz.1241 z późn. zm.[3]) uchwala się, co następuje:

 

            § 1. Po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu gminy Nowe na rok 2009 oraz po zapoznaniu się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Nowe za rok 2009 oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, udziela się absolutorium Burmistrzowi Nowego Panu Stanisławowi Butyńskiemu z tytułu wykonania budżetu na rok 2009.

 

            § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie  na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Nowem.

 

                                                                                           Przewodniczący

                                                                                       mgr Marek Słomiński

 

 

 

[1] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 roku  Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, poz. 1271, Dz. U. z 2003 roku Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568,  ,  Dz. U. z 2004 roku Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203,  Dz. U. z 2005 roku Nr 172, poz. 1441,  Nr 175, poz. 1457,  Dz. U. z 2006 Nr 17, poz. 128,  Nr 181, poz. 1337,  Dz. U. z 2007 roku Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218 z 2008 roku Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r.  Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 146.

2 Zmiany do wymienionej ustawy  zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r.  Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832, z 2007 r.  Nr 82, poz. 560, Nr 88 , poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984 , z 2008 r. Nr 180 , poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370, Nr 227   z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 62, poz. 504, Nr 72 , poz. 619, Nr 79, poz. 666 , Nr 157, poz..1241, Nr 161, poz. 1277.

3Zmiana do wymienionej ustawy została ogłoszona w Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz.1706.

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

do Uchwały Nr XLI/242/2010 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 kwietnia 2010 roku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2009.

 

 

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowem na posiedzeniach w dniach 15.03.2010, 16.03.2010, 29.03.2010, rozpatrzyła sprawozdanie Burmistrza Nowego z wykonania budżetu Gminy za 2009 rok, porównała z wynikami kontroli budżetu, jakich dokonała w ciągu roku oraz innymi sprawozdaniami, a także wysłuchała ustnych wyjaśnień Burmistrza.

 

Komisja stwierdziła co następuje:

 

1. Uchwalony przez Radę Miejską budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku, przewidywał realizację dochodów w kwocie 22.319.757,86 zł,

 

w tym:                dochody własne                      8.298.430,-    

                          subwencje                 7.589.894,-    

                          dotacje                      5.762.433,86 

                          dochody majątkowe       669.000,-   

 

     Dochody wykonano w kwocie 21.821.757,17 zł, co stanowiło 97,7% planu,

 

     w tym :          dochody własne                         7.864.535,-    zł, co stanowi 94,7% planu,

                                        subwencje                   7.589.894,-    zł, co stanowi 100%  planu,

                                      dotacje                        5.706.954,73 zł, co stanowi 99%    planu,

                                      dochody majątkowe         660.373,61 zł, co stanowi 98,7% planu.

 

2. Uchwalony przez Radę Miejską plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w ciągu roku przewidywał kwotę   23.814.219,86 zł,

 

w tym:  wydatków bieżących   19.507.884,86 zł

                        dotacje z budżetu                1.753.035,- zł

                        wydatki majątkowe              2.553.300,- zł

 

     Wydatki zrealizowano w kwocie 22.366.615,91 zł, co stanowi 93,9% ogółu planu,

 

               w tym            wydatki bieżące               18.892.270,91 zł, co stanowi 96,8%  planu

                                   dotacje z budżetu              1.750.420,-   zł, co stanowi 99,8%   planu

                                   wydatki majątkowe            1.723.925,-   zł, co stanowi 67,5%   planu

 

3. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie Gminy kwotę 2.553.300,-zł, co stanowiło 10,7%  ogółu planu. Wydatkowano kwotę 1.723.925,- zł, co stanowi 67,5% planowanych wydatków na inwestycje.

 

4. Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 19.507.884,86 zł, zrealizowano wydatki w kwocie 18.892.270,91 zł, co stanowi 96,8% ogółu planu.

 

5. Planowany deficyt budżetu Gminy na 01.01.2009 roku wyniósł kwotę 1.524.000,-zł, który miał być pokryty nadwyżką z lat ubiegłych. W wyniku realizacji budżetu za 2009 rok nastąpił niedobór w kwocie 544.858,74 zł wobec planowanego deficytu 1.494.462,- zł. Niedobór  wystąpił z uwagi na niskie wykonanie udziału  w podatku od osób fizycznych 91,2% i podatku od nieruchomości w ogólnej kwocie 742.314,- zł.

 

6. Budżet Gminy zamknął się wynikiem ujemnym, w kwocie 544.858,74 zł.

 

7. Zadłużenie Gminy na koniec 2009 roku z tytułu zaciągniętych pożyczek wyniosło

               1.648.370,- zł, w tym:

  - umowa pożyczki na termoizolację budynku szkoły  506.690,00 zł,

  - umowa o kredyt inwestycyjny na wykup nieruchomości zabudowanej we wsi Milewo  1.141.680,00 zł.

                       

8. Gmina na 31 grudnia 2009 roku nie posiadała wymagalnych zobowiązań z terminem płatności do 31 grudnia 2009 roku z tytułu dostaw towarów i usług, składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, a także wynikających z ustaw i orzeczeń sądu.

 

9. Skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2009 rok wyniosły 1.031.909,21 zł. Skutki udzielonych ulg i zwolnień z podatków za 2009 rok wyniosły 15.915,- zł. Umorzenie zaległości podatkowych na kwotę 86.407,64 zł.

Łącznie stanowi to kwotę 1.134.231,85 zł, tj. 5,19% zrealizowanych wszystkich dochodów.

Stan zaległości w podatkach i opłatach to kwota 509.446,20 zł, wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 50.457,00 zł.

 

10.Burmistrz Nowego, realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.

 

11.Zdaniem Komisji Rewizyjnej wyrażonym w przyjętej uchwale, powyższe daje podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii o realizacji budżetu Gminy za 2009 rok i wystąpienia do Rady Miejskiej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.