UCHWAŁA NR XLI/242/2010
RADY MIEJSKIEJ W NOWEM
z dnia 29 kwietnia 2010 roku
w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2009.
Na postawie art.18 ust. 2, pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. ) oraz art. 199 ust. 3 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)w związku z art. 121 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz.1241 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu gminy Nowe na rok 2009 oraz po zapoznaniu się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Nowe za rok 2009 oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, udziela się absolutorium Burmistrzowi Nowego Panu Stanisławowi Butyńskiemu z tytułu wykonania budżetu na rok 2009.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Nowem.
Przewodniczący
mgr Marek Słomiński
Zmiana do wymienionej ustawy została ogłoszona w Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz.1706.
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XLI/242/2010 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 kwietnia 2010 roku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Nowego z tytułu wykonania budżetu na rok 2009.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowem na posiedzeniach w dniach 15.03.2010, 16.03.2010, 29.03.2010, rozpatrzyła sprawozdanie Burmistrza Nowego z wykonania budżetu Gminy za 2009 rok, porównała z wynikami kontroli budżetu, jakich dokonała w ciągu roku oraz innymi sprawozdaniami, a także wysłuchała ustnych wyjaśnień Burmistrza.
Komisja stwierdziła co następuje:
1. Uchwalony przez Radę Miejską budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku, przewidywał realizację dochodów w kwocie 22.319.757,86 zł,
w tym: dochody własne 8.298.430,- zł
subwencje 7.589.894,- zł
dotacje 5.762.433,86 zł
dochody majątkowe 669.000,- zł
Dochody wykonano w kwocie 21.821.757,17 zł, co stanowiło 97,7% planu,
w tym : dochody własne 7.864.535,- zł, co stanowi 94,7% planu,
subwencje 7.589.894,- zł, co stanowi 100% planu,
dotacje 5.706.954,73 zł, co stanowi 99% planu,
dochody majątkowe 660.373,61 zł, co stanowi 98,7% planu.
2. Uchwalony przez Radę Miejską plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w ciągu roku przewidywał kwotę 23.814.219,86 zł,
w tym: wydatków bieżących 19.507.884,86 zł
dotacje z budżetu 1.753.035,- zł
wydatki majątkowe 2.553.300,- zł
Wydatki zrealizowano w kwocie 22.366.615,91 zł, co stanowi 93,9% ogółu planu,
w tym wydatki bieżące 18.892.270,91 zł, co stanowi 96,8% planu
dotacje z budżetu 1.750.420,- zł, co stanowi 99,8% planu
wydatki majątkowe 1.723.925,- zł, co stanowi 67,5% planu
3. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie Gminy kwotę 2.553.300,-zł, co stanowiło 10,7% ogółu planu. Wydatkowano kwotę 1.723.925,- zł, co stanowi 67,5% planowanych wydatków na inwestycje.
4. Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 19.507.884,86 zł, zrealizowano wydatki w kwocie 18.892.270,91 zł, co stanowi 96,8% ogółu planu.
5. Planowany deficyt budżetu Gminy na 01.01.2009 roku wyniósł kwotę 1.524.000,-zł, który miał być pokryty nadwyżką z lat ubiegłych. W wyniku realizacji budżetu za 2009 rok nastąpił niedobór w kwocie 544.858,74 zł wobec planowanego deficytu 1.494.462,- zł. Niedobór wystąpił z uwagi na niskie wykonanie udziału w podatku od osób fizycznych 91,2% i podatku od nieruchomości w ogólnej kwocie 742.314,- zł.
6. Budżet Gminy zamknął się wynikiem ujemnym, w kwocie 544.858,74 zł.
7. Zadłużenie Gminy na koniec 2009 roku z tytułu zaciągniętych pożyczek wyniosło
1.648.370,- zł, w tym:
- umowa pożyczki na termoizolację budynku szkoły 506.690,00 zł,
- umowa o kredyt inwestycyjny na wykup nieruchomości zabudowanej we wsi Milewo 1.141.680,00 zł.
8. Gmina na 31 grudnia 2009 roku nie posiadała wymagalnych zobowiązań z terminem płatności do 31 grudnia 2009 roku z tytułu dostaw towarów i usług, składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, a także wynikających z ustaw i orzeczeń sądu.
9. Skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2009 rok wyniosły 1.031.909,21 zł. Skutki udzielonych ulg i zwolnień z podatków za 2009 rok wyniosły 15.915,- zł. Umorzenie zaległości podatkowych na kwotę 86.407,64 zł.
Łącznie stanowi to kwotę 1.134.231,85 zł, tj. 5,19% zrealizowanych wszystkich dochodów.
Stan zaległości w podatkach i opłatach to kwota 509.446,20 zł, wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 50.457,00 zł.
10.Burmistrz Nowego, realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11.Zdaniem Komisji Rewizyjnej wyrażonym w przyjętej uchwale, powyższe daje podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii o realizacji budżetu Gminy za 2009 rok i wystąpienia do Rady Miejskiej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.