<>

                WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO

 

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Jest wydawany od 4 marca 2019 roku. Dowody wydawane po 7 listopada 2021 r. zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza dowodu osobistego. Dokument taki możesz otrzymać, jeżeli masz ukończone 12 lat.

 

1. Wszelkie informacje: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty

2. Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych;

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r.

w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;

- rozporządzenie Ministra Spraw wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r.

w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

3. Wniosek: załącznik nr 1

4. Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku:

- 1 kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym i – jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie.

Wymogi zdjęcia: https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport – jeśli masz;

 

5. Opłaty: BRAK - Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

 

6. Okres ważności dowodu osobistego

- dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania;

- dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.

 

7.  Utrata/ uszkodzenie dowodu osobistego:

- zgłasza każdy, kto zgubił swój dowód osobisty lub czyj dowód został skradziony, ewentualnie uszkodzony;

- zgłoszenia należy dokonać w urzędzie gminy albo przez Internet (za pomocą profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu).
Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.

- wzór formularza utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – załącznik nr 2.

 

8. Termin i tryb realizacji odpowiedzi:

- nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony

 

9. Komórka organizacyjna odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego w Nowem.