UCHWAŁA NR XXXII/185/2009

RADY MIEJSKIEJ W NOWEM

z dnia 29 czerwca 2009 roku

 

w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę i ustanowienia pełnomocnika.

 

Na podstawie art. 32, 34, 35 § 1, art. 36 pkt 2 oraz art. 54 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.[1]) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. W związku ze skargą Prokuratora Rejonowego w Świeciu skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy na uchwałę Nr VII/39/2007 r. Rady Miejskiej w Nowem z dnia 27 marca

2007 r. w sprawie odpłatności za usługi w Przedszkolach Samorządowych postanawia się:

1)      przyjąć treść odpowiedzi na skargę w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały,

2)      udziela się pełnomocnictwa radcy prawnemu Piotrowi Walczakowi, posiadającemu wpis na listę radców prawnych w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu pod nr 478 do reprezentowania Rady Miejskiej

       w Nowem przed sądami administracyjnymi w sprawie skargi wymienionej we wstępie.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Nowem.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                                     Przewodniczący

                                                                                                 mgr Marek Słomiński

 

 

[1] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 169, poz. 1417, Nr 250, poz. 2118, z 2006 r. Nr 38, poz. 268, Nr 208, poz. 1256, Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831, Nr 221, poz. 1650, z 2008 r. Nr 190, poz. 1171, Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 53, poz. 443

 

 

 

UZASADNIENIE

 

 

Do Uchwały Nr XXXII/185/2009 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 29 czerwca 2009 roku   w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę i ustanowienia pełnomocnika.

 

                   

Prokurator Rejonowy w Świeciu zaskarżył do sądu administracyjnego uchwałę   Nr VII/39/2007  Rady Miejskiej w Nowem z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie odpłatności za usługi w Przedszkolach Samorządowych. Wobec wymienionej uchwały Prokurator podniósł dwa zarzuty:

1)      braku szczegółowego wymienia usług przedszkola przekraczających podstawę programową wychowania przedszkolnego,

2)      braku zapisu w uchwale o ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i brak samego ogłoszenia.

Treść i forma zaskarżonej uchwały były zgodne z powszechnie stosowaną praktyką na terenie całego kraju. Jednak orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych w wyrokach wydanych w marcu i kwietniu 2007 r. stanęło na stanowisku, że brak wskazania w treści uchwały konkretnych usług przedszkola przekraczających podstawę programową wychowania przedszkolnego z jednoczesnym podaniem ich cen uniemożliwia sprawdzenie, czy opłata jest pobierana za usługi wchodzące w skład podstawy programowej (a więc obowiązkowo bezpłatne) czy za usługi przekraczające tą podstawę. Z tej przyczyny uznano uchwałę za niezgodną z prawem. Dodatkowo podniesiono, że uchwała w sprawie odpłatności za przedszkola powinna być uznana za akt prawa miejscowego a tym samym ogłoszona w wojewódzkim dziennik urzędowym.

Biorąc pod uwagę, że wyrok sądu administracyjnego w konkretnej sprawie nie musi być zgodny z dotychczasową linią orzecznictwa oraz rozpatrywane zagadnienia są kontrowersyjne, wnoszę do Wysokiej Rady projekt uchwały broniącej dotychczasowego stanowiska gminy w tej sprawie.

 

 

                                                                                                     Przewodniczący

                                                                                                 mgr Marek Słomiński

 

 

 

 

Załącznik do uchwały Nr XXXII/185/2009

Rady Miejskiej w Nowem

z dnia 29 czerwca 2009 r.

 

Nowe, 29 czerwca 2009 r.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny

                                                                      w Bydgoszczy

ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz

 

 

Skarżący: Prokurator Rejonowy

w Świeciu

 

Strona przeciwna: Rada Miejska

w Nowem

Plac św. Rocha 5

86-170 Nowe

zastępowana przez

radcę prawnego

Piotra Walczaka

 

 

                                                                 Odpowiedź na skargę

 

W imieniu Rady Miejskiej w Nowem, na podstawie udzielonego mi pełnomocnictwa wnoszę o oddalenie skargi.

 

 

Uzasadnienie

 

Prokurator Rejonowy w Świeciu wniósł o stwierdzenie nieważności w całości uchwały Nr VII/39/2007 r. Rady Miejskiej w Nowem z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie odpłatności za usługi w Przedszkolach Samorządowych. Skarga została doręczona do Urzędu Gminy w Nowem 10 czerwca 2009 r. Rozpatrywanej uchwale skarżący zarzuca brak szczegółowego wskazania za jakie usługi wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustanowione zostały opłaty oraz nie dochowanie obowiązku publikacji aktu prawa miejscowego w dzienniku urzędowym województwa.

Rada Miejska w Nowem nie podziela stanowiska Prokuratora Rejonowego w Świeciu.

Podstawę prawną do ustalenia opłat za świadczenia przedszkoli publicznych prowadzonych przez gminy stanowi art. 14 ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.       z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) mówiący, że:

„5. Opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ustala rada gminy, a w przypadku innych przedszkoli publicznych - organy prowadzące te przedszkola, z uwzględnieniem art. 6 pkt

Z kolei art. 6 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty stanowi, że:

„Art. 6. 1. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;”.

 

Przytoczone przepisy, w szczególności art. 14 ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty daje radzie gminy uprawnienie do ustania opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola prowadzone przez gminę. Nie zawiera on zobowiązania do szczegółowego nazwania każdego świadczenia udzielanego przez przedszkole publiczne i jednoczesnego określenia jego ceny. Ustawa wprowadza jednak jedno ograniczenie dla rady gminy wynikające z odesłania do art. 6 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty stanowiącego, że przedszkolem publicznym jest takie przedszkole, które prowadzi bezpłatne nauczanie

i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Odtwarzając więc treść normy prawnej łącznie z art. 14 ust. 5 i art. 6 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty można przyjąć, że rada gminy jest uprawiona do ustalenia opłat za świadczenia wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez gminę.

Z tak odtworzonej normy prawnej nie wynika obowiązek rady gminy do szczegółowego wymienienia nazw usług i określenia ich cen. W tym zakresie uchwalona przez Radę Miejską w Nowem uchwała nie narusza obowiązującego prawa. Ponadto Rada Miejska pragnie podkreślić, że ustalone opłaty za usługi udzielane przez przedszkole publiczne prowadzone przez gminę Nowe faktycznie dotyczą usług wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego.

                  Drugi zarzut dotyczy zakwalifikowania rozpatrywanej uchwały do kategorii aktów prawa miejscowego i co za tym idzie obowiązku jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko -Pomorskiego. Zagadnienie zakwalifikowania uchwały do kategorii aktów prawa miejscowego albo do aktów kierownictwa wewnętrznego budzi zawsze duże kontrowersje. Zdaniem Rady Miejskiej adresatem uchwały są organy kierujące przedszkolami a więc ich dyrektorzy. To oni powinni dostosować się do polecenia wynikającego z uchwały Rady Miejskiej i pobierać od rodziców lub opiekunów ustalone opłaty. Przyjmując że rozpatrywana uchwała nie jest aktem prawa miejscowego Rada Miejska brała pod uwagę pogląd wyrażony w uchwale Sądu Najwyższego z 18 grudnia 1992 r. , sygn. akt III AZP 30/92 (opublikowanej w OSNC z 1993 r. Nr 7-8, poz. 122), który stwierdził, że:

„Uchwała rady gminy, ustalającą odpłatność za korzystanie z przedszkoli, nie ustanawia przepisów powszechnie obowiązujących.”

 

Biorąc pod uwagę przedstawione argumenty w imieniu Rady Miejskiej w Nowem wnoszę o oddalenie skargi.

 

                                                                                                     Przewodniczący

                                                                                                 mgr Marek Słomiński

 

Załączniki:

1)      skarga Prokuratora Rejonowego w Świeciu,

2)      odpis odpowiedzi na skargę.