Nowe, dnia 22 marca 2019r.

 

Nasz znak: IKS.271.4.2019.MC                    

        

                                                                       Wykonawcy ubiegający się o wykonanie zadania

 

Na podstawie art.38 ust.1 Prawa zamówień publicznych – ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz.U. z 2018r. , poz.1986) Wykonawca zwrócił się do Zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji. Zgodnie z art.38 ust.2 Pzp Zamawiający przekazuje treść pytań wraz z wyjaśnieniami.

 

 

Dotyczy: Zapytania z dnia  13 marca, 14 marca, 15 marca, 19 marca, 20 marca 2019r. w postępowaniu:

 „ Wykonanie robót budowlanych dla zadania pn.: Budowa przedszkola samorządowego w Nowem wraz z wyposażeniem – Etap I.”

 

 

Pytanie nr 1) Prosimy o doprecyzowanie automatycznego rodzaju obsługi ściany akustycznej mobilnej. Czy chodzi o automatyczne uszczelnienie ściany (w tym przypadku ściana ma obsługę półautomatyczną – zamykanie ręczne, uszczelnianie automatyczne), czy możliwość otwierania i zamykania automatycznego? Ściany mobilne automatyczne bez prowadnicy podłogowej w zasadzie nie występują na rynku polskim, a cena takich ścianek jest kilkukrotnie wyższa od półautomatycznych.

 

Ad.1) Należy zastosować ściankę mobilną półautomatyczną.

 

Pytanie nr 2) Prosimy o przedstawienie kolorystyki ścian wewnętrznych.

 

Ad.2) Kolorystyka ścian nie była objęta opracowaniem. Jednostka może wykonać takie opracowanie na koszt oferenta. Standardowo kolorystykę ustala się na etapie wykonawstwa z Zamawiającym.

 

Pytanie nr 3) Prosimy o informację, czy cokół betonowy ogrodzenia wykonany ma być tylko z prefabrykowanej deski, czy deska ma spełniać funkcję „parapetu” na podmurówce? W dokumentacji technicznej brak informacji nt. podmurówki.

 

Ad.3) Cokół należy wykonać z prefabrykowanych desek pionowo.

 

Pytanie nr 4) Prosimy o doprecyzowanie informacji na temat barierek zabezpieczających. W projekcie zawarto informację o możliwości demontażu barierek zabezpieczających montowanych za pomocą systemowych tulei. Czy demontowalne za pomocą tulei powinny być również słupki?

 

Ad.4) Jeżeli barierki mają być demontowane to w całości.

 

 

 

Pytanie nr 5) Prosimy o udostępnienie przekrojów geotechnicznych wraz z mapą z oznaczonymi punktami odwiertów.

 

Ad.5) W załączeniu Zamawiający udostępnia badanie geologiczne gruntu.

 

Pytanie nr 6) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na wykonanie ścian fundamentowych murowanych z bloczków betonowych zamiast ścian żelbetowych monolitycznych?

 

Ad.6) Ścianki fundamentowe należy wykonać zgodnie z dokumentacją.

 

Pytanie nr 7) Czy w zakresie prac Wykonawcy jest również wklejenie luster na ścianach? Jeśli tak, to prosimy o podanie wymiarów i liczby luster.

 

Ad.7) Lustra stanowią wyposażenie przedszkola i nie są objęte tym przetargiem.

 

Pytanie nr 8) Prosimy o uzupełnienie dokumentacji o rysunki postaci z bajek, które mają być wykonane na ścianach.

 

Ad.8) Postaci z bajek nie są szczegółowo opisane. Mogą być różnorodne w zależności od grupy dzieci. Szablony te należy przyjąć na podstawie wyceny indywidualnej opracowanej przez grafika.

 

Pytanie nr 9) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę posadzki betonowej z betonu C16/20 na posadzkę cementową? Wykonanie posadzki z betonu C16/20 generuje dodatkowe koszty ze względu na brak możliwości uzyskania takich parametrów przy wykorzystaniu agregatów posadzkarskich (tzw. miksokretów). Z czego wynika konieczność wykonania posadzki z betonu towarowego?

 

Ad.9) Posadzkę należy wykonać zgodnie z projektem, tj. betonu C16/20.

 

Pytanie nr 10) Prosimy o potwierdzenie, że w kabinach systemowych w toaletach należy zastosować drzwi dwuskrzydłowe? W obiektach przedszkolnych sanepid nie zaleca tego typu rozwiązań ze względu na możliwość zakleszczenia dzieci podczas użytkowania.

 

Ad.10) Drzwi w sanitariatach należy wykonać zgodnie z projektem.

 

Pytanie nr 11) W jakim celu zastosowano zbrojenie włóknem polipropylenowym dla niektórych elementów betonowych (np. tarasy)? Włókno polipropylenowe nie jest zbrojeniem konstrukcyjnym, a jedynie zbrojeniem przeciwskurczowym. Prosimy o potwierdzenie konieczności zastosowania tych włókien.

 

Ad.11) Potwierdzam konieczność zastosowania w elementach włókien polipropylenowych w elementach betonowych zgodnie z projektem.

 

Pytanie nr 12) Prosimy o uzupełnienie dokumentacji o rzut połaci dachu (architektura). W udostępnionej dokumentacji znajduje się jedynie rzut konstrukcyjny dachu.

 

Ad.12) Rzut połaci dachu znajduje się w Projekcie budowlanym – Architektura, rysunek A02.

 

 

 

Pytanie nr 13) Czy zamawiający wyraża zgodę na zmianę producenta płyt HPL?

 

Ad.14) Projektant nie określa producenta, określa jedynie rodzaj płyt. Można zastosować podobne płyty innych producentów o tych samych lub lepszych parametrach.

 

Pytanie nr 14) Czy Zamawiający dopuszcza usunięcie paragraf 1 ust 4 pkt 3) lub chociażby złagodzenie jego postanowień, tak by postanowienie to w sposób czytelny stanowiło, iż w przypadku, gdy wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych to Wykonawca otrzyma za nie dodatkowe wynagrodzenie?

Ad.14)  Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

Pytanie nr 15) Czy Zamawiający dopuszcza zmianę postanowienia paragraf 2 ust. 2 pkt 11) oraz (oraz pozostałych postanowień umownych dotyczących kwestii odbiorów tzw. bezusterkowych) w taki sposób aby powołany do życia został termin „wad istotnych”? W paragrafie 9 ust 2 umowy zapisano: „Odmawia się odbioru w przypadku stwierdzenia wad istotnych” a zatem kluczowe winno być jednakowe uregulowanie tej kwestii wewnątrz całej umowy. Kluczowa dla oceny możliwości wstrzymania odbioru i rozliczenia robót jest kategoria wady istotnej. Odmowa odbioru jest bowiem uzasadniona jedynie w przypadku, gdy przedmiot zamówienia jest wykonany niezgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej lub wady będą na tyle istotne, że obiekt nie będzie nadawał się do użytkowania. Wada istotna występuje, gdy wada jest tego rodzaju, że uniemożliwia czynienie właściwego użytku z przedmiotu robót, wyłącza ich normalne wykorzystanie zgodnie z celem umowy albo odbiera im cechy właściwe lub wyraźnie zastrzeżone w umowie, istotnie zmniejszając ich wartość. Na zasadzie przeciwieństwa nie są więc wadami istotnymi wady, które nie czynią przedmiotu robót niezdatnym do umówionego użytku lub nie sprzeciwiają się wyraźnie umowie. 

Ad.15) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę paragrafu 2 ust. 2 pkt. 11). Nadmieniam, że paragraf ten dotyczy obowiązków wykonawcy, a paragraf 9 ust. 2 odbiorów.

Pytanie nr 16) Czy Zamawiający dopuszcza doprecyzowanie treści par 2 ust 2 pkt 14) w kwestii dotyczącej tego, iż w przypadku wystąpienia niezinwentaryzowanych sieci/instalacji w dokumentacji przekazanej przez Zamawiającego, to Zamawiający pokryje koszt naprawy, przełożenia kolizyjnych sieci/instalacji a w przypadku gdy będzie to miało wpływ na termin wykonania umowy, termin ten zostanie wydłużony o ilość dni potrzebnych na usunięcie przeszkód w prowadzeniu robót?

Ad. 16) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 17) Czy Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany postanowień paragraf 2 ust 2 pkt 2 (zwracam jednocześnie uwagę, iż umowa posiada błędną numerację gdyż paragraf 2 ust 2 występuje 2 razy w tekście umownym. Niniejszym pytaniem odnoszę się do występującego po raz drugi ustępu nr 2) w sposób taki, by akceptacji podlegały tylko materiały, które odbiegają od specyfikacji określonej w umowie/dokumentacji projektowej? Chodzi o to, by co do zasady materiały spełniające kryteria określone umową, dokumentacją projektową nie musiały podlegać takiej akceptacji.

 

Ad.17) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu. Jednocześnie zamawiający dokonuje poprawki redakcyjnej paragrafu 2 zgodnie z poniższym:

§ 2

Obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy

 

1.      Do obowiązków Zamawiającego należy w szczególności:

1)       wprowadzenie i protokolarne przekazanie Wykonawcy placu budowy wraz z niezbędną do realizacji przedmiotu Umowy dokumentacją, m.in. pozwoleniem na budowę, dziennikiem budowy i kompletem zatwierdzonej dokumentacji, w terminie 7 dni od dnia zawarcia Umowy. Dokumenty powyższe stanowią własność Zamawiającego i mogą być wykorzystane tylko w celu realizacji niniejszej Umowy.

2)       Zapewnienie na swój koszt nadzoru inwestorskiego.

3)       Odbiór przedmiotu niniejszej umowy zgodnie z jej postanowieniami zawartymi w § 9 Umowy.

4)       Terminowa zapłata wynagrodzenia określonego w § 7 i § 8 Umowy.

5)       Wskazanie Wykonawcy miejsca poboru wody i prądu.

2.      Do obowiązków Wykonawcy należy w szczególności:

1)      Prawidłowa realizacja i terminowe oddanie przedmiotu niniejszej umowy.

2)      Przejęcie od Zamawiającego placu budowy wraz z niezbędną do realizacji przedmiotu Umowy dokumentacją, w terminie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 Umowy.

3)      Wykonawca niezwłocznie zawiadomi Zamawiającego o każdej nawet nieistotnej zauważonej wadzie dokumentacji projektowej.

4)      Wykonanie przedmiotu Umowy zgodnie z Umową, zasadami współczesnej wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, obowiązującymi w tym zakresie przepisami, polskimi normami, przyjętymi zwyczajami, wpisami do dziennika  budowy, a także uwagami  i poleceniami  upoważnionych przedstawicieli Zamawiającego oraz do oddania przedmiotu niniejszej umowy Zamawiającemu w terminie w niej uzgodnionym.

5)      Zapewnienie, aby osoby wykonujące przedmiot umowy posiadały wymagane prawem uprawnienia i kwalifikacje zawodowe niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu Umowy.

6)      Ustanowienie kierownika budowy oraz realizacja przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, tj. z późn. zm.) w zakresie dotyczącym wykonywania obowiązków kierownika budowy. Wykonawca zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia Zamawiającego o każdej zmianie kierownika budowy w trakcie realizacji przedmiotu umowy, do akceptacji Zamawiającego, co najmniej na trzy dni przed planowaną zmianą. Do powiadomienia należy załączyć dotyczące tej nowej osoby oświadczenie na temat wykształcenia i kwalifikacji zawodowych wykonawcy lub kadry kierowniczej wykonawcy; Oświadczenie należy przygotować zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 7.2 do SIWZ. Zamawiający poinformuje Wykonawcę o akceptacji albo braku akceptacji zaproponowanej zmiany kierownika budowy/kierownika robót w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o osobie mającej objąć funkcję kierownika. Zamawiający ma prawo nie zaakceptować zmiany kierownika budowy w przypadku, gdy osoba, która ma przejąć pełnienie obowiązków kierownika budowy nie posiada wymaganych przepisami kwalifikacji. W przypadku braku akceptacji zmiany osoby kierownika budowy/kierownika robót przez Zamawiającego, Wykonawca zobowiązany będzie do zaproponowania innej osoby do pełnienia tej funkcji. Wykonawca zapewni, że kierownik budowy będzie uczestniczył we wszystkich odbiorach realizowanych podczas inwestycji, a także w odbiorach służb, innych instytucji, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Wykonawca zapewni, że kierownik budowy i kierownicy robót będą posiadali wszelkie uprawnienia budowlane do kierowania robotami zgodnie z przepisami, w szczególności Ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, tj. z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1278). Dopuszcza się uprawnienia równoważne do powyższych wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa. W przypadku obywateli państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej muszą oni spełniać wymogi określone w art. 12a ustawy Prawo budowlane, z których wynika, że samodzielne funkcje techniczne w budownictwie mogą również wykonywać osoby, których odpowiednie kwalifikacje zawodowe zostały uznane na zasadach określonych w przepisach ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

7)      Ochrona i zabezpieczenie placu budowy oraz prowadzenie robót zgodnie z przepisami BHP oraz ppoż. i ochrony środowiska.

8)      Opracowanie, w porozumieniu z Inwestorem, czasowej organizacji ruchu (jeżeli dotyczy).

9)      Dostarczenie dokumentów potwierdzających dopuszczenie do stosowania zastosowanych wyrobów budowlanych i urządzeń, gwarancji, instrukcji i dokumentacji techniczno – ruchowych, protokołów z badań i sprawdzeń przeprowadzonych w związku z realizacją przedmiotu niniejszej umowy.

10)   Opracowanie planu BIOZ przed terminem rozpoczęcia robót budowlanych.

11)   Usuwanie wszelkich usterek stwierdzonych podczas przeprowadzanych odbiorów zgodnie
z postanowieniami § 9 niniejszej umowy, w termi
nach technicznie i organizacyjnie uzasadnionych.

12)   Zapewnienie na własny koszt pełnej obsługi geodezyjnej w zakresie wytyczenia, pomiarów
 i wykonania geodezyjnej dokumentacji powykonawczej zgodnie z pozwoleniem na budowę.

13)   Przygotowanie i przekazanie Zamawiającemu dokumentacji powykonawczej wykonanych robót.

14)   Zabezpieczenie instalacji i urządzeń na terenie budowy i w jej bezpośrednim otoczeniu przed ich zniszczeniem lub uszkodzeniem w trakcie wykonywania robót, stanowiących przedmiot niniejszej umowy. Wykonawca zaznajomi się z umiejscowieniem wszystkich istniejących instalacji przed rozpoczęciem jakichkolwiek wykopów lub innych prac mogących uszkodzić istniejące instalacje. Wykonawca nie będzie ponosił odpowiedzialności jedynie za uszkodzenie instalacji, o których przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć (np. niezinwentaryzowanych sieci, instalacji nieuwzględnionych w dokumentacji przekazanej przez Zamawiającego itp.).

15)   Zapewnienie bezpiecznego korzystania z terenu przylegającego do placu budowy.

16)   Dbanie o porządek na placu budowy oraz utrzymywanie budowy w stanie wolnym od przeszkód komunikacyjnych.

17)   Zorganizowanie zaplecza i zagospodarowania placu budowy na własny koszt, a w szczególności przygotowanie: składowisk, magazynów, pomieszczeń dla pracowników i inspektorów nadzoru, ogrodzeń itp.

18)   Pokrycie kosztów związanych ze zużyciem mediów, w szczególności wody i prądu podczas realizacji przedmiotowej umowy oraz pokrycie kosztów związanych z opomiarowaniem.

19)   Po zakończeniu i przekazaniu robót - uporządkowanie terenu budowy, zaplecza budowy będącego jego własnością, jak również terenów sąsiadujących zajętych lub użytkowanych przez Wykonawcę.

20)   Kompletowanie w trakcie realizacji robót stanowiących przedmiot niniejszej umowy wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami Prawa budowlanego oraz przygotowanie do odbioru końcowego kompletu protokołów niezbędnych przy odbiorze.

21)   Usunięcie wszelkich wad i usterek stwierdzonych przez nadzór inwestorski w trakcie trwania robót w wyznaczonym przez inspektora nadzoru terminie, nie krótszym jednak niż termin technicznie uzasadniony konieczny do ich usunięcia.

22)   Wstrzymanie robót w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia oraz bezzwłocznego zawiadomienia o tym fakcie Zamawiającego.

23)   Niezwłoczne zawiadamianie Zamawiającego o każdej przeszkodzie w realizacji Umowy mogącej powodować opóźnienie w terminie realizacji Umowy, przy czym wszelkie takie przeszkody winny zostać przez Wykonawcę udokumentowane, w szczególności odpowiednim wpisem w dzienniku budowy określającym datę, charakter i czas trwania przeszkody.

24)   Posiadanie dokumentu lub dokumentów potwierdzających, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem Umowy na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 3.000.000,00 (słownie: trzy miliony i 00/100) zł przez cały okres realizacji Umowy. Na każde żądanie Zamawiającego w terminie określonym w tym żądaniu Wykonawca jest zobowiązany przedstawić Zamawiającemu kopię dokumentu lub dokumentów wraz z dowodem zapłaty za powyższe ubezpieczenie. Stwierdzenie braku posiadania ważnego ubezpieczenia lub niezłożenie przez Wykonawcę kopii dokumentu lub dokumentów wraz z dowodem zapłaty za powyższe ubezpieczenie, o czym mowa w zd. 2  skutkować może odstąpieniem od Umowy.

3.Wykonawca zobowiązuje się także do:

1)      Przedkładania na każde żądanie Zamawiającego dokumentów, materiałów i informacji potrzebnych do oceny prawidłowości wykonania umowy;

2)      Użycia do wykonania umowy własnych materiałów posiadających świadectwa jakości, atesty, certyfikaty wymagane prawem (w tym w zakresie BHP), odpowiadających Polskim Normom oraz wymogom dla wyrobów dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie, które Wykonawca przedłoży do wniosku o dokonanie odbioru końcowego. Co najmniej na 3 dni przed zastosowaniem materiałów i urządzeń przeznaczonych do wbudowania należy zaakceptować je u Inspektora nadzoru składając mu odpowiednie zatwierdzenia materiałów wraz z dokumentami dopuszczającymi je do użycia w budownictwie.

4.      Wykonawca oświadcza, że jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo wszelkich działań osób
 w miejscu realizacji umowy, a także, że przedmiot umowy wykona przy zachowaniu najwyższej   staranności.

5.      Od daty przejęcia placu budowy do daty protokolarnego odbioru końcowego przedmiotu umowy Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody powstałe na tym terenie na skutek działań i zaniechań własnych, działań i zaniechań pracowników, osób lub podmiotów, którymi się posługuje (podwykonawców) lub pracy maszyn i urządzeń własnych lub Podwykonawców.

6.      Wykonawca przejmuje wszelkie odpady powstałe w trakcie prowadzonych prac i zobowiązuje się do postępowania z nimi zgodnie z ustawą o odpadach ( Dz. U. z 2016 r. poz. 1987 z późn. zm.). Wykonawca przechowa dowody postępowania z nimi i okaże je na żądanie Zamawiającego.”

 

Pytanie nr 18) Czy Zamawiający wyraża zgodę na zmianę postanowienia paragraf 4 ust 4 pkt. 3 w sposób taki, by odnosiło się tylko do urządzeń, które takowe instrukcje w j. polskim posiadają? W efekcie zmiany instrukcje dostarczane wyłącznie w j. angielskim nie byłyby tłumaczone. Wykonawca chciałby uniknąć konieczności tłumaczenia dokumentacji za Producentów/dostawców.

Ad.18) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

Pytanie nr 19) Czy Zamawiający dopuszcza usunięcie następującego zdania z paragrafu 5 ust 1 pkt 1) ppkt. b): „Wykonawca zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań by nadrobić zaległości powstałe w wyniku nieprzewidzianych zdarzeń”? Wykonawca nie może gwarantować nadrobienia zaległości nie znając nawet okresu występowania nieprzewidzianych zdarzeń.

Ad.19) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

Pytanie nr 20) Czy Zamawiający może doprecyzować co rozumie przez zapis zdania „Ostateczny termin realizacji zamówienia zależeć będzie od ostatecznego terminu kwalifikowalności wydatków” wskazanego w paragrafie 5 ust 1 pkt 1) ppkt. 4)?

Ad.20) Pytanie dotyczy zapewne paragrafu 5 ust. 1 pkt. 1 lit. e). Zamawiający wyjaśnia, że wystąpił z pismem do IŻ RPO WKP 2014 -2020 o wydłużenie okresu kwalifikowalności wydatków do 31 grudnia 2020r. W sytuacji, kiedy zamawiający otrzyma  zgodę IŻ, podejmie decyzję o ewentualnym wydłużeniu terminu zakończenia przedmiotu niniejszej umowy.

Pytanie nr 21) Wykonawca nie rozumie postanowienia zawartego w paragrafie 5 ust. 3. Czy Zamawiający może doprecyzować co ma na myśli poprzez niniejsze postanowienie? Niezrozumiałym jest np. to dlaczego mowa tu o zmniejszeniu wynagrodzenia/robót. Dlaczego to Zamawiający jednostronnie przedstawi wyliczenie kwoty zmniejszenia wynagrodzenia?

Ad.21) W paragrafie 5 ust. 3 zamawiający wykreśla cyt.: „oraz w zakresie zmniejszenia robót”. Pozostałe zapisy pozostają bez zmian i są zgodne z art. 142 ust. 5 Pzp

Pytanie nr 22) Czy Zamawiający może doprecyzować postanowienie paragrafu 6 ust. 5 w sposób taki, by zastrzeżone zostało to, iż każde wezwanie nie będzie wykonywane w nadmiernej ilości? W skrajnym przypadku możliwe przecież byłoby ciągłe wzywania do przedłożenia dowodów a to paraliżowałoby pracę i utrudniało zrealizowanie przedmiotu umowy w terminie umownym.

Ad.22) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

Pytanie nr 23) Czy Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany treści umownej (w tym m. in. Zmianę paragrafu 7 ust 5. w sposób taki, aby Wykonawca nie musiał przedkładać do akceptacji projektów umów oraz umów zawieranych z Podwykonawcami? Czy możliwa jest zmiana postanowienia paragrafu 7 ust 12 przez Zamawiającego w sposób taki by:  - --* termin wskazany w tym ustępie wydłużyć do 30 dni *dodatkowo aby wyłączyć z postanowienia zapłaty wstrzymanych przez Wykonawcę kaucji, co może mieć miejsce przy wykonaniu umowy przez podwykonawcę w przypadku, gdy ten nie dostarczy zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowych/ubezpieczeniowych?

Ad.23) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

Pytanie nr 24) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na usunięcie paragraf 7 ust 19? Spełnienie tego obowiązku przez Wykonawcę może okazać się niemożliwe w toku prowadzonych negocjacji z podwykonawcami? Ponadto nie do końca jasne jest to czy odnosimy się w tym postanowieniu do wysokości procentowych kar czy do wartości w PLN poszczególnych kar umownych. Spełnienie wymagań kwotowych dla kar w umowach podwykonawczych byłoby praktycznie niemożliwe z uwagi na podział całego zadania inwestycyjnego na mniejsze podmioty podwykonawcze.

Ad.24) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

Pytanie nr 25) Czy możliwa jest zmiana postanowień paragraf 8 ust 6 tak by odnosił się on do odbioru bez wad istotnych?

Ad.25) Paragraf 8 ust. 6 otrzymuje brzmienie: „Podstawą wystawienia faktur będą odbiory częściowe i odbiór końcowy robót budowlanych potwierdzony protokołem  odbioru robót.”

 

Pytanie nr 26) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę treści par 8 ust 8 na następującą: „Każda z faktur będzie płatna w terminie 30 dni od dnia doręczenia faktury Zamawiającemu. Wykonawca wskaże taki termin na wystawianych fakturach. Zgodnie z art.

 

Ad.26) Tak zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści paragrafu 8 ust. 8 zgodnie ze wskazaniem wykonawcy.

Pytanie nr 27) Czy Zamawiający dopuszcza zmianę postanowienia par 8 ust. 9 w sposób taki by dotyczyło wymagalnych płatności?

Ad.27)  Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.  Proszę zwrócić uwagę, że ust. 9 odwołuje się do ust. 8 paragrafu 8.

Pytanie nr 28) Czy Zamawiający wyraża zgodę na taką zmianę postanowienia par. 8 ust 10, by wstrzymanie płatności dotyczyło wyłącznie takiej kwoty jaka nie została zapłacona do podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy? Chodzi o to by Wykonawca otrzymał wynagrodzenie w możliwie największej części zważając na to, iż w przebiegu robót zaangażowanie finansowe środków Wykonawcy będzie bardzo duże. Wstrzymanie całej płatności np. na 1 mln zł z powodu braku zapłaty do podwykonawcy np. 20 tyś zł byłoby zbyt surowym karanie Wykonawcy.

Ad.28) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

                  

Pytanie nr 29) Czy możliwe jest usunięcie przez Zamawiającego postanowienia paragraf 8 ust. 12? Lub czy możliwe jest chociażby dokonanie zmiany w postanowieniu w sposób taki by Zamawiający miał maksymalnie 3 dni na sprawdzenie poprawności faktury?

Ponadto co Zamawiający rozumie pod pojęciem ‘nieprawidłowo wystawionej faktury’ w tym ustępie?

Ad.29) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 30) Czy Zamawiający dopuszcza zmianę treści paragraf 9 ust. 7 na następujący: „Zamawiający w terminie 7 dni od dnia zawiadomienia go o gotowości do odbioru częściowego i końcowego wyznaczy termin rozpoczęcia czynności odbiorowych na dzień przypadający nie później niż 7 dni od dnia zawiadomienia go przez Wykonawcę o gotowości do odbioru.” Aktualny zapis daje Zamawiającemu realnie nawet do 14 dni na dokonanie odbioru co z pewnością mogłoby paraliżować roboty a także odwlekać w czasie płatności do Wykonawcy.

 

 Ad.30) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 31) Czy Zamawiający dopuszcza zmianę treści paragraf 9 ust. 10 pkt 2) na następujący: „W porozumieniu z Wykonawcą obniżyć wynagrodzenie, jeżeli wady nie można usunąć lub gdy Wykonawca nie usunął wady w wyznaczonym, uzasadnionym technologicznie terminie, a wady te są nieistotne;”?

Jednostronne obniżenie przez Zamawiającego wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy jest skrajnie niekorzystne dla Wykonawcy.

Ad. 31) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 32) Czy Zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści paragrafu 9 ust 11 na następującą: „W przypadku, gdy Wykonawca odmówi usunięcia wad lub nie usunie ich w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie lub z okoliczności wynika, że nie zdoła on usunąć wad w wyznaczonym terminie Zamawiający po uprzednim wyznaczeniu Wykonawcy dodatkowego 7 dniowego terminu na usunięcie wad i po bezskutecznym upływie tego terminu ma prawo zlecić usuniecie tych wad osobie trzeciej na koszt Wykonawcy. Zamawiający będzie dochodził od Wykonawcy zwrotu kosztów na zasadach ogólnych”?

Ad.32) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 33) Czy Zamawiający wyraża zgodę na zmianę treści paragraf 9 ust. 13 na następującą: „Za datę wykonania przez Wykonawcę zobowiązania wynikającego z niniejszej umowy uznaje się datę odbioru końcowego robót bez wad istotnych, stwierdzoną w protokole odbioru końcowego.

 

Ad.33) Zamawiający wyraża zgodę na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 34) Czy Zamawiający dopuszcza zmianę terminu „opóźnienie” na termin „zwłoka” w całym paragrafie 10 ust 2?

 

Ad.34) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 35) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmniejszenie wartości kary umownej określonej w paragrafie 10 ust 2 pkt a) do wartości 0,05%?

Ad.35) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 36) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmniejszenie wartości kary umownej określonej w paragrafie 10 ust 2 pkt e) do wartości 0,05%?

Ad.36) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 37) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmniejszenie wartości kary umownej określonej w paragrafie 10 ust 2 pkt f) do wartości 0,05%?

Ad.37) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 38) Czy zamawiający zgadza się na obniżenie kar wskazanych w 10 ust 2 pkt g), g) oraz i) do poziomu 0,05% wartości wynagrodzenia?

Ad.38) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 39) Czy Zamawiający zgodzi się na dodanie kolejnych postanowień do Umowy w postaci paragrafu 10 ust 3, na mocy których łączna wysokość kar umownych naliczonych Wykonawcy przez Zamawiającego nie będzie mogła przekroczyć 10% wartości wynagrodzenia oraz kary wyszczególnione w punktach od a) do i) nie podlegają sumowaniu?

Ad.39) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 40) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie dodatkowego zdania w paragrafie 11 ust 1 pkt 2) o treści: „Wykonawca zastrzega sobie prawo do odstąpienia od umowy w terminie 90 dni licząc od dnia wystąpienia okoliczności uprawniającej do wykonania odstąpienia”?

Ad.40) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 41) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie paragraf 11 ust 1 pkt 4) na mocy którego Wykonawcy przysługiwać będzie prawo do odstąpienia od niniejszej umowy, jeżeli Zamawiający opóźni się z zapłata należnego Wykonawcy wynagrodzenia o ponad 21 dni i Wykonawca zastrzega sobie prawo do odstąpienia od umowy w terminie 90 dni licząc od dnia wystąpienia okoliczności uprawniającej do wykonania odstąpienia?

Ad.41) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 42) Czy Zamawiający zgodzi się na doprecyzowaniu paragraf 11 ust 4 pkt 2) w sposób taki by jasno wynikało z niego, że po sporządzeniu wykazu o którym tu mowa Zamawiający zapłaci Wykonawcy za materiały/konstrukcje/urządzenia ujęte w wykazie?

Ad.42) Paragraf 11 ust. 4 pkt 2) otrzymuje brzmienie: „Wykonawca sporządzi wykaz tych materiałów, konstrukcji lub urządzeń, które nie mogą być wykorzystane przez Wykonawcę do realizacji innych robót nieobjętych niniejszą umową, jeżeli odstąpienie od niniejszej umowy nastąpiło z przyczyn niezależnych od niego. Wykaz sporządzony zostanie w celu ustalenia wysokości zapłaty wykonawcy za materiały/konstrukcje/urządzenia ujęte w wykazie”

 

Pytanie nr 43) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę postanowienia paragraf 12 ust 2. na następujące: "Wykonawca w ramach gwarancji zobowiązuje się do usunięcia na własny koszt wad, które ujawnią się w okresie gwarancji, w szczególności poprzez dokonanie wymiany albo naprawy elementów dotkniętych wadami  w terminach technicznie i organizacyjnie uzasadnionych i ustalonych przez Wykonawcę i Zamawiającego . Okres gwarancji dla naprawionej części przedmiotu umowy zostanie przedłużony o czas naprawy.”?

Ad.43) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 44) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę treści paragraf 12 ust. 5 na następującą: „5. W przypadku skorzystania z Zamawiającego z uprawnień wynikających z gwarancji Wykonawca będzie miał obowiązek bezpłatnie wymienić lub naprawić wadliwe elementy przedmiotu zamówienia”?

Ad.44) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 45) Czy Zamawiający zgodzi się na usunięcie paragraf 12 ust 6? Obowiązek serwisowania i konserwacji spoczywać powinien na Zamawiającym będącym użytkownikiem przedmiotu umowy.

Ad.45) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 46) Czy Zamawiający zgodzi się na zmianę postanowienia paragraf 12 ust.7 pkt 2) na następujące: „Nie usunie wad i usterek w terminie przewidzianym w umowie”?

Ad.46) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 47) Czy Zamawiający zgodzi się na zmianę treści paragrafu 12 ust. 8 na następującą: „Wszystkie reklamacje będą zgłaszane przez Zamawiającego niezwłocznie i potwierdzane pisemnie, najpóźniej jednak do dnia upływu okresu gwarancji w zakresie gwarancji oraz upływu okresu rękojmi w zakresie rękojmi. W przypadku gdy reklamacje nie zostaną zgłoszone przez Zamawiającego niezwłocznie, gwarancja oraz rękojmia nie będzie obowiązywała dla zgłoszonej reklamacji”?

Ad.47) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 48) Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę postanowienia paragraf 12 ust 16 na następujące: „W przypadku niewniesienia przez Wykonawcę zabezpieczenia w terminie lub złożenia dokumentu gwarancji niezgodnego w wymaganiami Zamawiającego, Zamawiający ma prawo odstąpić od umowy po wyznaczeniu Wykonawcy dodatkowego 7-dniowego terminu na wniesienie zabezpieczenia i po bezskutecznym upływie tego terminu”?

Ad.49) Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę ww. zapisu.

 

Pytanie nr 50) W przedmiarze robót „całość kubatura” w pkt. 341-351 oraz w przedmiarze robót „całość zagospodarowanie terenu”, w pkt. 207-217, nastąpiło zdublowanie pozycji. Prosimy o wyjaśnienie.

Prosimy o uszczegółowienie informacji zawartych we Wzorze umów cz. I § 8 pkt. 7 oraz we Wzorze umów cz. II § 8 pkt. 7 dot. wyżej wspomnianego zakresu.

 

Ad.50) Z przedmiaru "kubatura całość”, czyli „Przedszkole- roboty budowlane” nie należy brać pod uwagę do kalkulacji pozycji 341 - 351. Pozycje te dotyczą tylko II części zamówienia. Odpowiedź na dalszą część pytania zostanie udzielona w późniejszym terminie.

 

 

 

 

Zamawiający informuje, że dokonał zmiany w obu projektach umów, które po modyfikacji zostają załączone do udzielonych odpowiedzi, pomimo że Wykonawca zadając pytanie odnośnie umowy nie wskazał o który projekt umowy chodzi.

 

 

 

 

                                                                                                                      Burmistrz Nowego

                                                                                               Czesław Woliński